Treinbeveiliging PVT Weert Verebus/VolkerRail, foto: ProRail

Treinbeveiligingsinstallatie PVT Weert veilig in gebruik genomen

Ingenieursbureau Verebus en aannemer Strukton hebben woensdagochtend ondanks de warme weersomstandigheden het project PVT Weert succesvol in dienst gebracht. Het is het eerste grote baanvak dat is opgeleverd als onderdeel van het Programma Vervanging Treinbeveiliging (PVT).

PVT Weert omvat het vernieuwen van de volledige treinbeveiligingsinstallatie op het traject tussen Eindhoven, Weert en Roermond, over een lengte van ruim 60 kilometer. Het is de eerste keer dat ProRail een systeem over zo’n grote afstand in zo’n korte periode vernieuwde. De uitvoering van het project is gestart in maart 2016 en heeft na een zorgvuldige voorbereiding geleid tot de indienststelling.

Treinbeveiliging

De combinatie Verebus Engineering/VolkerRail heeft samen met haar partners Two-B engineering, B-Next en Alstom Transport, het ontwerp gemaakt van de nieuwe treinbeveiligingsinstallatie. Daarnaast heeft VolkerRail vier nieuwe relaishuizen gebouwd en heeft deze voorzien van alle technische installaties, die volledig voldoen aan de huidige voorschriften.

Tijdens de uitvoering was Strukton Rail verantwoordelijk voor het uitvoeren van alle werkzaamheden aan de spoorbaan, waaronder het leggen van nieuwe kabels van in totaal 1.400 kilometer en het plaatsen van 150 nieuwe seinen. Verebus Engineering voerde als systeemintegrator de volledige veiligheidstesten uit, waarmee wordt aangetoond dat alle systemen naadloos op elkaar aansluiten. Daardoor kon woensdagochtend vroeg de eerste veilig vanuit Eindhoven via Weert naar Roermond over het nieuw beveiligde spoor.

Spoorprogramma

PVT Weert maakt onderdeel uit van een vernieuwingsprogramma waarin de bestaande treinbeveiliging, zoals die in de naoorlogse periode is aangelegd, wordt vervangen door een nieuwe generatie treinbeveiliging.

Lees ook:

Treinbeveiliging PVT Weert Verebus/VolkerRail

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Treinbeveiligingsinstallatie PVT Weert veilig in gebruik genomen”

Een collega vertelde mij, dat er 3 besmette medewerkers bij Volker Rail zijn met het Corona virus.
Ik heb in het weekend nog voor jullie gewerkt als inhuur personeel.
Moet ik me nu zorgen maken.
Graag een eerlijk antwoord geven a.u.b.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.