Spoor, spoorbouw, baanwerker, onderhoud, prorail

‘Het is belangrijk om spooronderhoud nauwkeurig te plannen’

Naarmate het spoor wereldwijd meer en meer wordt gebruikt, wordt het tijdskader waarin de infrastructuur kan worden onderhouden steeds korter. Op bijzonder drukke trajecten is het niet meer dan een paar uur per nacht. Nauwkeurige onderhoudsplanning is dus essentieel, zegt Mika Silvast van Roadscanners Oy in Finland. Hij is een van de deskundigen die spreekt tijdens de Intelligent Rail Summit 2018 in het Zweedse Malmö.

Bij Roadscanners Oy hebben ze een methode ontwikkeld die gebruikmaakt van gegevens van meerdere bronnen, om het onderhoud zo exact mogelijk in te plannen. Tijdens de Intelligent Rail Summit vertelt Silvast meer over deze werkwijze, omdat het volgens hem een effectief hulpmiddel is om geld op het juiste moment op de juiste locatie in te zetten.

Efficiënt onderhoud

Dit is nodig nu spoorwegnetten over de hele wereld intensiever worden gebruikt. Bovendien zijn de treinen langer en zwaarder geworden, waardoor het spoor het zwaar te verduren krijgt. Er is steeds minder tijd voor onderhoud, maar er is ook maar beperkt budget om het spoor op te knappen. Kortom: onderhoud moet zo efficiënt mogelijk zijn. “Het is noodzakelijk om methoden te ontwerpen die precies aangeven wanneer, waar en welk onderhoud nodig is”, zegt Silvast.

Silvast is van mening dat Roadscanners een aanpak heeft ontwikkeld waarmee spoorbeheerders hun infrastructuur in een zo goed mogelijke staat kunnen houden, de zogenaamde ‘Rail Doctor®’-methode. Deze werkwijze maakt gebruik van informatie uit meerdere bronnen. Dit gaat verder dan het analyseren van de informatie over de defecten zelf. Het verzamelen van informatie over de ondergronden van het spoor, de materiaaldikte en -kwaliteit en de baanomgeving is ook nodig om te weten onder welke omstandigheden de defecten zich hebben voorgedaan. Daardoor kan er volgende keer op deze fouten worden geanticipeerd door infrastructuurbeheerders.

Gegevens verzamelen

Dit betekent dat er veel data moeten worden verzameld. Een van de manieren om de gegevens efficiënt te verzamelen, is een spoorinspectie door middel van een meettrein die uitgerust is met meerdere meetinstrumenten, zoals een grond-penetrerende radar (GPR), laserscanners, GPS en digitale camerasystemen. “Deze aanpak wordt veel gebruikt, bijvoorbeeld in Noord-Amerika, Europa en Noord-Europese landen”, zegt Silvast.

“Deze trein wordt meestal ruim vóór het onderhoud of als kwaliteitscontrole direct na revalidatiewerkzaamheden het spoor op gestuurd. Bovendien wordt de baan daarna regelmatig gecontroleerd, om te kijken hoe het spoor zich gedraagt na het onderhoud”, legt Silvast uit. Dankzij deze enorme hoeveelheden gegevens wordt het duidelijker waar en wanneer de baan moet worden onderhouden.

Intelligent Rail Summit

Mika Silvast is manager van de spoorwegafdeling van Roadscanners Oy in Finland. Hij bespreekt zijn ervaringen met de Rail Doctor®-methode op de Intelligent Rail Summit 2018. Deze vindt van 27 tot en met 29 november plaats in het Zweedse Malmö. Klik hier om het volledige programma te bekijken.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.