Infrabel meettrolley met scanner

Infrabel’s meettrolley meet tot op 5 millimeter nauwkeurig

Het meten van de spoorgeometrie wordt al veel gedaan met meettrolleys, maar het meten van de spooromgeving met een Amberg-meettrolley is nog vrij nieuw in Nederland. Daarom nodigde ETS Spoor, samen met haar partner Amberg Technologies, technisch sectorchef Gebouwen en Kunstwerken Chris Vervoort van de Belgische infrastructuurbeheerder Infrabel uit. Hij vertelde over zijn praktijkervaringen met de meettrolley met scanner tijdens een bijeenkomst van ETS Spoor. 

Het thema van de middag was spoorgeometrie en de verschillende toepassingsgebieden van meettrolleys. De nadruk lag hierbij op het scannen van de omgeving rondom het spoor. “Spoorgeometrie is een algemene term voor de exacte positionering van het spoor”, legt Vervoort uit. “Hierbij worden vragen beantwoord zoals waar en hoe het spoor ligt. Hierbij kun je denken aan wat de exacte maten zoals spoorbreedte, straal en verkanting zijn. Uiteindelijk draait het om een goede kwaliteit van het spoor, zodat treinen in optimale condities kunnen rijden en de klanten comfortabel kunnen reizen.”

Om deze gegevens in beeld te brengen, maakt Infrabel sinds 2013 onder andere gebruik van een GRP 5000 meettrolley met laserscanner van Amberg Technologies, destijds geleverd door ETS Spoor. Deze legt alles vast wat er in de nabije omgeving van het spoor ligt, zoals gebouwen, seinen, bruggen, etcetera. “Dat doet de scanner met hoge precisie. Deze meet wel miljoenen punten.” Met deze punten kan vervolgens als het ware een 3D-beeld van de omgeving geschetst worden.

Profiel van vrije ruimte

De informatie die de meettrolley oplevert kan worden gebruikt bij het onderhoud van bestaande spoorlijnen en bij het ontwerpen van nieuwe spoorlijnen zoals bij het plaatsen van seinen en andere voor de trein mogelijke obstakels. “Waar zijn de obstakels op het spoor? Dan gaat het vooral om tunnels, bruggen en perrons en dergelijke”, zegt Vervoort.

“Een auto kan uitwijken of remmen voor een obstakel, een trein is gebonden aan het spoor en heeft honderden meters nodig om tot stilstand te komen. Obstakels en vooral invasieve elementen moeten bekend zijn, want het gaat hierbij dus om spoorveiligheid.” De ruimte waarbinnen zich geen obstakels voor de trein mogen bevinden, noemt men het profiel van vrije ruimte (PVR).

Met de laserscanner en de Clearance-software van Amberg wordt er gigantisch veel data gemeten. Met die data worden een soort worst case-scenario’s opgesteld van elk trein-obstakel en gecontroleerd of zij de PVR binnendringen. Dat is belangrijke informatie voor bijvoorbeeld het goederenvervoer en vooral buitengewoon goederenvervoer, dat anders is dan standaard goederentreinen. “Je hebt standaard goederentreinen, maar ook treinen die auto’s vervoeren. Die zijn hoger dan andere treinen. Het is belangrijk om te weten of er obstakels zoals te lage tunnels en te lage bovenleidingen zijn, zodat deze treinen niet uit een tunnel komen met de bovenste rij auto’s als cabrio’s.”

Nauwkeurigheid en flexibiliteit

Het constant in kaart brengen en monitoren van obstakels en objecten die de vrije ruimte kunnen binnendringen, is erg belangrijk. “Het spoor ligt op ballast. Als de trein daar overheen rijdt, gaat deze trillen en lichtelijk bewegen, waardoor het spoor zich een beetje kan verplaatsen”, zegt Vervoort. “Dan is het belangrijk om te weten of een trein een perron of ander obstakel kan raken. Dat is vooral belangrijk wanneer er werkzaamheden zijn uitgevoerd.”

De GRP 5000 meettrolley is in 2013 in gebruik genomen door de Belgische infrabeheerder. “Dit systeem is veel lichter en beter wendbaar vergeleken met de oude meetmethoden. Logistiek gezien is het gewoon makkelijker, want je kunt meer meters maken per meting. In het verleden moesten we simpelweg meer dagen metingen doen voor dezelfde hoeveelheid data. Bovendien verzamelen we nu nog meer data, die tot op 5 millimeter accuraat is met realistische beelden.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Infrabel’s meettrolley meet tot op 5 millimeter nauwkeurig”

henk derksen|26.07.18|13:32

Deze richting moeten we niet kiezen in het spooronderhoud, er zijn veel nadelen, voor een meeting moet of het spoor BD genomen worden of er moet een stevig veiligheidscircus opgestart worden.
De betere weg is de zelfrijdende meettrein die PVR gegevens vastlegt en nog veel meer relevante gegevens, de data kunnen draadloos of per datadrager direct aan de onderhoudsmachines geleverd worden, snel en foutloos.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.