dubbeldekker op station leiden

Aanpassen bodem voor versnelde intercity Leiden-Utrecht kost 175 miljoen

Het verstevigen van de bodem onder het tracé tussen Utrecht en Leiden kost 175 miljoen euro volgens een eerste inschatting van ProRail. Op dit traject moet een versnelde intercity gaan rijden om de treinverbinding tussen de twee steden te verbeteren. De aanpassingen aan de ondergrond zijn op een groot deel van het traject noodzakelijk. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven in een brief aan de Tweede Kamer.

ProRail heeft bodemonderzoek uitgevoerd om te onderzoeken hoe haalbaar het is om met meer treinen tussen Utrecht en Leiden te gaan rijden. Daaruit blijkt dat hoewel de huidige dienstregeling veilig uitgevoerd kan worden, er extra maatregelen genomen moeten worden om meer treinen te laten rijden. Dat geldt ook indien er met versnelde intercity’s gereden wordt, schrijft Van Veldhoven: “Bij frequentieverhoging moeten op een groot deel van het traject extra maatregelen getroffen worden vanwege de baanstabiliteit.”

Tegenvaller

Deze maatregelen kosten volgens onderzoek van ProRail ongeveer 175 miljoen euro. Deze extra kosten waren niet van tevoren ingecalculeerd en zijn daarom een tegenvaller voor het project. “Voor alle betrokkenen kwam de omvang van deze problematiek als een verrassing, waarmee in financiële zin geen rekening is gehouden”, schrijft Van Veldhoven. Dit zijn niet de enige uitgaven die verbonden zijn aan de versnelde intercity. Er moet bij Bodegraven ook een extra spoor worden gelegd. De verwachte kosten daarvan liggen tussen de 65 en 85 miljoen euro.

Daarom wordt volgens Van Veldhoven ook naar alternatieven gekeken, om de dienstregeling op het traject Leiden-Utrecht te optimaliseren, zonder veel extra kosten te maken. Zo zou het bijvoorbeeld een optie zijn om de huidige spitssprinter tussen Leiden en Alphen aan de Rijn door te trekken naar Utrecht, volgens de staatssecretaris.

Versnelde intercity

Wel positief zijn de uitkomsten van het onderzoek naar de versnelde intercity, uitgevoerd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, NS, ProRail, de provincies Zuid-Holland en Utrecht en de gemeenten Leiden en Utrecht. Hieruit blijkt dat deze variant van de intercity ‘een aantrekkelijk reizigersproduct oplevert’, schrijft de staatssecretaris.

De versnelde intercity zou verschillende stations overslaan, zodat de trein sneller kan rijden. Zo zou het geplande station Zoeterwoude-Meerburg worden overgeslagen. Daardoor kunnen er vier intercity’s per uur gaan rijden. Om de kleinere stations toch van dienst te zijn, wordt een extra sprinter opgenomen in de dienstregeling.

Hoogwaardig Openbaar Vervoer

De provincie Zuid-Holland is in 2009 gestart met een project om de treinverbinding tussen Leiden en Utrecht te verbeteren, als onderdeel van het MIRT-project Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-net Zuid-Holland Noord. Het doel hiervan is om de capaciteit en de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in deze regio te verbeteren. De overheid heeft een rijksbijdrage van 205 miljoen euro vrijgemaakt voor dit project.

In een brief aan Provinciale Staten laat gedeputeerde van Zuid-Holland Floor Vermeulen (VVD) weten met alle betrokken partijen in gesprek te zijn en ook met Provinciale Staten te willen praten over het vervolg van de plannen.

Lees ook:

Nieuw treinstation Zoeterwoude valt buiten spoorplannen provincie

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.