Burgemeester Femke Halsema van Amsterdam tijdens de opening van de Noord/Zuidlijn

‘Noord/Zuidlijn heeft veel gevraagd van Amsterdammers’

De Noord/Zuidlijn biedt nieuwe kansen, maar heeft ook veel gevraagd van de stad en van de Amsterdammers. Dat stelde burgemeester Femke Halsema zaterdag tijdens de opening van de nieuwe metroverbinding. Zij opende de Noord/Zuidlijn samen met wethouder Verkeer en Vervoer Sharon Dijksma.

Burgemeester Femke Halsema: “De nieuwe lijn biedt nieuwe kansen, maar heeft ook veel gevraagd van de stad en van de Amsterdammers. Vertraging en kostenoverschrijdingen hebben het vertrouwen in de overheid geschaad. Dat moeten we erkennen. Amsterdam heeft met zweet en tranen dure lessen moeten leren. Lessen die we niet mogen en kunnen wegmoffelen.”

Metroproject

Er is vijftien jaar lang aan de metroverbinding gewerkt en de kosten waren 3,1 miljard euro. Het project kende diverse tegenvallers, waarvan het absolute dieptepunt de verzakkingen van een aantal historische panden op de Vijzelgracht in 2008 was. Volgens directeur Noord/Zuidlijn Hoite Detmar zijn er veel lessen te trekken uit dit grote spoorproject. “De lessen zitten hem vooral in draagvlak creëren en op een open wijze communiceren. We moeten leren van fouten in het verleden.”

Tegelijkertijd is de directeur ook heel trots: “Ik sta hier met trots vanwege de technische prestaties, de medewerkers die jarenlang aan dit project hebben gewerkt, de mooie stations en de kunstwerken. Ook ben ik trots dat deze lijn een bijdrage kan leveren aan een nieuw OV-netwerk van Amsterdam.”

(Tekst loopt door onder foto)
Het Nederlands Kamer Orkest bij de opening van de Noord/Zuidlijn. Het Nederlands Kamer Orkest bij de opening van de Noord/Zuidlijn.

Noord/Zuidlijn

Met de opening van de nieuwe metrolijn is het mogelijk om in vijftien minuten tussen de stations Noord en Zuid te reizen. De nieuwe lijn heeft een lengte van ongeveer tien kilometer en telt acht stations, waarvan zeven nieuw zijn gebouwd. Bij station Zuid werd alleen een extra metrospoor aangelegd. De verbinding bestaat uit een bovengronds deel van 3,2 kilometer en een ondergronds deel van 6,5 kilometer. Daarvan is 3,1 kilometer een geboord tracé, bestaande uit twee tunnels naast elkaar.

De Noord/Zuidlijn loopt pal onder het stationsgebouw van Amsterdam Centraal door. Met de opening van de Noord/Zuidlijn wordt het metrostation van CS verreweg het drukste metrostation van Nederland, met meer dan honderdduizend reizigers per dag. Onder het Stationsplein is een centrale metrohal aangelegd. In deze ondergrondse hal komen alle metrolijnen samen.

Zondag gaan de eerste metro’s in de reizigersdienst rijden.

Lees ook:

Metro’s Noord/Zuidlijn kunnen bestuurderloos keren

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Noord/Zuidlijn heeft veel gevraagd van Amsterdammers’”

Pat Rick|24.07.18|13:15

Er is alleen maar oog voor Amsterdam. Terwijl de regio juist erop achteruit gaan in verbindingen. Het OV-netwerk van Amsterdam moet ook betere connectie maken met de voorsteden waar de metrolijnen kunnen lopen waar er geen spoorlijnen zijn. Naar Almere en dwars op het NS-spoor. Ook verbinding maken met Schiphol en dan dwars op de NS-lijn in Hoofddorp. Men kan gebruik maken van afzinkbare tunnels (Nieuwe Meer, IJ-meer) , die Nederland wel verkoopt aan de rest van de wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.