Het ontwerp voor het nieuwe Gare du Nord in Parijs, Frankrijk. Bron: SNCF

Gare du Nord wordt voor 2024 grondig verbouwd

Het Parijse treinstation Gare du Nord wordt volledig verbouwd en verdrievoudigd in omvang. De verbouwing moet worden voltooid in 2024, voordat de Olympische Spelen worden gehouden in de Franse hoofdstad. Het station krijgt zelfs een atletiekbaan op het dak. Ook wordt overstappen tussen verschillende modaliteiten, zoals metro’s, fietsen en bussen, verbeterd. Het budget voor dit project is 600 miljoen euro.

Volgens het Franse spoorbedrijf SNCF en ontwikkelaar Ceetrus is deze renovatie essentieel omdat de reizigersaantallen flink zullen groeien in de komende jaren, vooral doordat het Franse spoor wordt opengesteld voor concurrentie. Gare du Nord is al het grootste treinstation van Europa: 700.000 passagiers maken dagelijks gebruik van dit station. SNCF verwacht dat dit aantal tegen 2030 zal toenemen tot 900.000 passagiers per dag.

Vertrekhal

De groei van het aantal mensen dat gebruik gaat maken van dit station, komt door de verwachte ontwikkelingen in het treinverkeer. Zo wordt er steeds meer gebruik gemaakt van lange afstandstreinen en de Eurostar. Door de start van de Charles De Gaulle Express-lijn zal het verkeer van en naar Gare du Nord toenemen. Deze lijn verbindt de luchthaven met treinstation Gare de l’Est, wat naast Gare du Nord ligt. De verwachting is dat er in het eerste jaar al 7 miljoen passagiers per jaar gebruik gaan maken van deze treindienst.

De nieuwe voorgevel van Gare du Nord in Parijs, Frankrijk. Bron: SNCF

Er komt een nieuwe vertrekhal om de passagiersstroom beter te reguleren. Daarnaast wordt de Eurostar-terminal uitgebreid. De toegankelijkheid voor alle passagiers wordt verbeterd door het aantal liften en roltrappen uit te breiden. Nu heeft het station 20 liften en 45 roltrappen, dat moeten er straks respectievelijk 55 en 105 worden. De oppervlakte van het station zal drie keer zo groot worden. Dat is nu 36.000 vierkante meter, maar gaat naar 110.000 vierkante meter.

Transformatie

Ceetrus en architect Denis Valode van architectenbureau Valode et Pistre zullen de verbouwing leiden. Uiteindelijk moet de nieuwe vertrekterminal een ‘herinterpretatie’ van de klassieke Parijse passage worden met een galerij van 18 meter breed en bijna 300 meter lang, wat ruimte geeft aan diverse winkels.Plannen voor het nieuwe Gare du Nord in Parijs, Frankrijk. Bron: SNCF

De renovatie zal ook gericht zijn op het verbinden van verschillende mobiliteiten. Het busstation krijgt een geheel nieuw uiterlijk en biedt ruimte voor 1.200 fietsen. Verder krijgen de wegen rond het station een nieuwe ontwerp. Daarin wordt rekening gehouden met de verwachte ontwikkeling van elektrisch en autonoom vervoer.

Opvallend zijn de nieuwe sportfaciliteiten die in en zelfs op het station komen. Zo is er een plan om een atletiekbaan met een lengte van een kilometer op de daken te leggen. Ook moeten er een sporthal en openbare kleedkamers komen. Volgens SNCF voldoet het nieuwe station hiermee aan ‘de ontwikkelingen in de levens van mensen’.

Plannen voor het nieuwe Gare du Nord in Parijs, Frankrijk. Bron: SNCF

Duurzaamheid

Het nieuwe Gare du Nord zal ook milieuvriendelijke maatstaven stellen en veel openbare groene ruimtes aanbieden, met een totale oppervlakte van 7700 vierkante meter. Het ontwerp, de constructie en het gebruik van het station zullen voldoen aan strenge milieuregels en -normen. Er wordt 3200 vierkante meter aan zonnepanelen op het gebouw gelegd. Volgens de planning zou de verbouwing moeten starten in juli 2019 in afgerond worden in juni 2023.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Gare du Nord wordt voor 2024 grondig verbouwd”

Frans Appel|19.07.18|12:42

Misschien hadden ze beter een rechtstreekse treinverbinding richting Spanje kunnen realiseren.
“In Parijs neemt u per metro of RER een transfer van station Gare du Nord naar station Austerlitz. Vanaf dat station vertrekt de trein naar Barcelona.”

Rudolf Zweep|23.07.18|12:51

Die verbinding is er al: de interconnexion buitenom de stad. Er is alleen wat weinig vraag naar rechtstreekse verbindingen (althans, volgens de in Parijs gevestigde franse spoorwegen)

Bas Utrecht|02.08.18|16:28

De TGV/AVE naar Barcelona vertrekt vanaf Gare de Lyon, niet vanaf Austerlitz (de oude nachttrein naar Barcelona rijdt vanaf Austerlitz al jaren niet meer). Naar het Gare de Lyon is een rechtstreekse RER lijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.