Gare du Nord wordt voor 2024 grondig verbouwd
Het Parijse treinstation Gare du Nord wordt volledig verbouwd en verdrievoudigd in omvang. De verbouwing moet worden voltooid in 2024, voordat de Olympische Spelen worden gehouden in de Franse hoofdstad. Het station krijgt zelfs een atletiekbaan op het dak. Ook wordt overstappen tussen verschillende modaliteiten, zoals metro’s, fietsen en bussen, verbeterd. Het budget voor dit project is 600 miljoen euro.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Misschien hadden ze beter een rechtstreekse treinverbinding richting Spanje kunnen realiseren.
“In Parijs neemt u per metro of RER een transfer van station Gare du Nord naar station Austerlitz. Vanaf dat station vertrekt de trein naar Barcelona.”
Die verbinding is er al: de interconnexion buitenom de stad. Er is alleen wat weinig vraag naar rechtstreekse verbindingen (althans, volgens de in Parijs gevestigde franse spoorwegen)
De TGV/AVE naar Barcelona vertrekt vanaf Gare de Lyon, niet vanaf Austerlitz (de oude nachttrein naar Barcelona rijdt vanaf Austerlitz al jaren niet meer). Naar het Gare de Lyon is een rechtstreekse RER lijn.