Eurostar op St Pancras

Rapport: hogesnelheidsspoor Europa onder de maat

Het hogesnelheidsspoornet in de EU is slechts een lappendeken van nationale lijnen zonder behoorlijke grensoverschrijdende coördinatie. Doordat de lidstaten die los van elkaar plannen en aanleggen zijn de verbinding slecht. Dat concludeert de Europese Rekenkamer in een rapport.

Volgens de rapporteurs zal het bestaande langetermijnplan van de EU voor het hogesnelheidsspoornet waarschijnlijk niet worden verwezenlijkt en ontbreekt een gedegen strategische benadering voor de gehele EU. Daarnaast beschikt de Europese Commissie niet over wettelijke instrumenten of besluitvormingsbevoegdheden om ervoor te zorgen dat de lidstaten snelle vorderingen maken bij de voltooiing van het kernnetwerk.

Investeringen in hogesnelheidslijnen

De EU heeft sinds 2000 23,7 miljard euro aan cofinanciering verstrekt om investeringen in hogesnelheidslijnen te ondersteunen. De controleurs bezochten de lidstaten Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland, Portugal en Oostenrijk en analyseerden uitgaven voor meer dan vijfduizend kilometer aan hogesnelheidslijnen, ongeveer vijftig procent van het totaal in Europa.

Zij stellen vast dat het EU-streefdoel om de lengte van de hogesnelheidslijnen tegen 2030 te verdriedubbelen tot dertigduizend kilometer niet zal worden bereikt. “Er is een ondoeltreffende lappendeken van slecht verbonden nationale lijnen aangelegd”, aldus Oskar Herics van de Europese Rekenkamer. “De aanleg van hogesnelheidslijnen die nationale grenzen overschrijden behoort niet tot de nationale prioriteiten en de Commissie kan deze niet afdwingen. Dit betekent dat de meerwaarde van EU-cofinanciering laag is.”

Politieke overwegingen

De Rekenkamer stelt dat de beslissing om hogesnelheidslijnen aan te leggen vaak ‘gebaseerd is op politieke overwegingen’. De kosten- batenanalyses worden niet vaak gebruikt om ‘kostenefficiënte beleidskeuzes’ te maken. In veel gevallen rijden treinen met veel lagere snelheden (45 procent van de maximumsnelheid) over de hogesnelheidslijnen dan waarvoor ze zijn ontworpen. Dit roept vragen op over het financieel management.

Hogesnelheidsspoor is duur en kost gemiddeld 25 miljoen euro per kilometer. De duurste hogesnelheidslijn die is onderzocht is de verbinding tussen Stuttgart en München. Die kost 369 miljoen euro ‘per bespaarde minuut’. Tegelijkertijd kan met het opwaarderen van conventionele lijnen naar hogesnelheidslijnen miljarden worden bespaard, aldus de rapporteurs.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “Rapport: hogesnelheidsspoor Europa onder de maat”

Ad Vijge|27.06.18|09:28

Ik lees hierboven” De duurste hogesnelheidslijn die is onderzocht is de verbinding tussen Stuttgart en München”
Welke dan vraag ik me af?

Er is pas begonnen aan een nieuwe lijn tussen Stuttgart en Ulm in combinatie met het Stuttgart 21 project.
Voor Ulm – Augsburg zijn geen plannen en Augsburg- München is al zowat 50 jaar geschikt voor 200 Km/h
Hoe durft men met dergelijke foute info kritiek te leveren?

Ad Vijge|27.06.18|09:34

Ik lees hierboven:
“De duurste hogesnelheidslijn die is onderzocht is de verbinding tussen Stuttgart en München”

Men is pas relatief kort bezig met een nieuwe lijn tussen Stuttgart en Ulm ( in combinatie met het Stuttgart 21 project), Voor Ulm- Augsburg zijn geen plannen en Augsburg – München is al bijna 50 jaar geschikt voor 200 Km/h.
Niet erg netjes als je het zelf niet goed weet kritiek uit te oefenen.

kees boer|29.06.18|10:45

Dat valt toch niet te rijmen als men twee miljoen vliegreizen wil vervangen,kijk eens naar omringende landen waar de HSL tot z’n rendement komt zoals in Zwitserland,Italië,Frankrijk en zelfs in Tjechië en Oostenrijk;op de laatste genoemde twee rijden zelfs particuliere vervoerders zoals deRegio Jet en de Westbahn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.