KiM: trein kan in 2030 twee miljoen vliegreizen Schiphol vervangen

De Eurostar e320 hogesnelheidstrein van Siemens komt aan op Amsterdam Centraal. 2018, Eurostar

De trein kan in 2030 minimaal 1,9 miljoen vliegreizen vervangen op de 13 belangrijkste bestemmingen tot achthonderd kilometer van en naar Schiphol. Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in het onderzoek uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “KiM: trein kan in 2030 twee miljoen vliegreizen Schiphol vervangen”

Pat Rick|22.06.18|12:29

Daarom moet Amsterdam-Zuid voor 300 miljoen uitgebouwd worden: als alternatief voor Schiphol. Maar de NS is niet meer in staat om een IC vanuit Heerlen naar Schiphol te rijden. Naar Berlijn duurt 6,5 uur het omdat Deutsche Bahn bij iedere stad stopt. Echte verkorting is pas bij HSL-spoor, maar dan is de milieuwinst minimaal, als je aanleg en treinbouw ook meerekent (Levenscyclus Analyse). Zie NRC van 15 juni: De complexe milieustrijd tussen … Maar wellicht dat Van Veldhoven daar niet aandurft

ingtarik78|28.06.18|12:16

Als de trein serieus wil concurreren met het vliegtuig en daarmee de Schiphol congestie tegen te gaan dan zal het HSL treintarief flink omlaag moeten. Je kunt niet van de reiziger verwachten dat hij meer willen betalen voor extra reistijd. Volgens mij is het treinticket gemiddeld 2 keer zo duur als een vliegtuigticket afgezien van de milieu voordelen van de trein, kijkt de gemiddelde reiziger puur naar zijn aandeel out of pocket..

ingtarik78|28.06.18|12:16

Als de trein serieus wil concurreren met het vliegtuig en daarmee de Schiphol congestie tegen te gaan dan zal het HSL treintarief flink omlaag moeten. Je kunt niet van de reizigers verwachten dat meer willen betalen voor extra reistijd. Volgens mij is het treinticket gemiddeld 2 keer zo duur als een vliegtuigticket afgezien van de maatschappelijk voordelen van de trein, kijkt de gemiddelde reiziger meer naar zijn aandeel out of pocket en reistijd..

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

KiM: trein kan in 2030 twee miljoen vliegreizen Schiphol vervangen | SpoorPro.nl

KiM: trein kan in 2030 twee miljoen vliegreizen Schiphol vervangen

De Eurostar e320 hogesnelheidstrein van Siemens komt aan op Amsterdam Centraal. 2018, Eurostar

De trein kan in 2030 minimaal 1,9 miljoen vliegreizen vervangen op de 13 belangrijkste bestemmingen tot achthonderd kilometer van en naar Schiphol. Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in het onderzoek uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “KiM: trein kan in 2030 twee miljoen vliegreizen Schiphol vervangen”

Pat Rick|22.06.18|12:29

Daarom moet Amsterdam-Zuid voor 300 miljoen uitgebouwd worden: als alternatief voor Schiphol. Maar de NS is niet meer in staat om een IC vanuit Heerlen naar Schiphol te rijden. Naar Berlijn duurt 6,5 uur het omdat Deutsche Bahn bij iedere stad stopt. Echte verkorting is pas bij HSL-spoor, maar dan is de milieuwinst minimaal, als je aanleg en treinbouw ook meerekent (Levenscyclus Analyse). Zie NRC van 15 juni: De complexe milieustrijd tussen … Maar wellicht dat Van Veldhoven daar niet aandurft

ingtarik78|28.06.18|12:16

Als de trein serieus wil concurreren met het vliegtuig en daarmee de Schiphol congestie tegen te gaan dan zal het HSL treintarief flink omlaag moeten. Je kunt niet van de reiziger verwachten dat hij meer willen betalen voor extra reistijd. Volgens mij is het treinticket gemiddeld 2 keer zo duur als een vliegtuigticket afgezien van de milieu voordelen van de trein, kijkt de gemiddelde reiziger puur naar zijn aandeel out of pocket..

ingtarik78|28.06.18|12:16

Als de trein serieus wil concurreren met het vliegtuig en daarmee de Schiphol congestie tegen te gaan dan zal het HSL treintarief flink omlaag moeten. Je kunt niet van de reizigers verwachten dat meer willen betalen voor extra reistijd. Volgens mij is het treinticket gemiddeld 2 keer zo duur als een vliegtuigticket afgezien van de maatschappelijk voordelen van de trein, kijkt de gemiddelde reiziger meer naar zijn aandeel out of pocket en reistijd..

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.