Overzicht overkapping met constructie boven perron station Eindhoven

‘Combinatie met Regional Express beste optie voor verbinding Eindhoven-Düsseldorf’

Het samenvoegen van de intercityverbinding tussen Eindhoven en Venlo en de Duitse Regional Express naar Düsseldorf heeft de meeste kans van slagen om Eindhoven met Düsseldorf te verbinden. Deze rechtstreekse intercityverbinding zou in 2025 van start kunnen gaan. Het gaat om één trein per uur. Hierdoor wordt de huidige reistijd met bijna een kwartier korter en komen er 250.000 treinreizigers per jaar bij. Dat staat in een onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Noord-Brabant en Limburg.

Het is uiteindelijk de bedoeling om deze dienstregeling te versnellen zodra de spoorverdubbeling op het tracé Dülken – Kaldenkirchen is afgerond. Deze spoorlijn ligt net over de grens bij Venlo tot vlak voor Düsseldorf. Dan groeit de tijdswinst naar 20 minuten in totaal. De reizigersgroei neemt met nogmaals 50.000 per jaar toe. In totaal reizen 300.000 passagiers per jaar met deze intercity. Het is niet bekend op welke termijn dit zou kunnen.

De huidige intercity-dienst tussen Utrecht en Venlo wordt voor de nieuwe intercityverbinding één keer per uur ‘geknipt’ op station Eindhoven. Oftewel: deze intercity rijdt dan niet verder dan Eindhoven. Dit is nadelig voor de binnenlandse reizigers, maar ‘het negatieve effect is echter kleiner dan het positieve effect dat wordt bereikt met de internationale trein’.

Hogesnelheidslijn

De internationale trein doet na Eindhoven alleen de stations Helmond en Venlo aan. Om het verlies van deze treindienst te compenseren, wordt de sprinter één keer per uur doorgetrokken. De trein moet kunnen keren bij Eindhoven, maar dankzij Programma Hoogfrequent Spoor is daar geen ruimte meer voor. Daarom wordt de infrastructuur rondom station Eindhoven hiervoor aangepast.

In januari 2016 uitten de toenmalige burgemeester van Eindhoven Rob van Gijzel en de burgemeester van Düsseldorf Thomas Geisel de wens om de treinverbinding tussen de twee steden aan te sluiten op de HSL-Zuid. Dit gaat (voorlopig) niet gebeuren. De treindienst wordt namelijk niet doorgetrokken naar Den Haag en Rotterdam, omdat dit te duur is. Ook zouden er mogelijk problemen zijn met de beschikbaarheid van materieel voor deze verbinding, omdat de trein dan gedeeltelijk over de HSL-Zuid zou rijden.

Intentieverklaring

Het onderzoek om een voorkeursalternatief te vinden voor de directe treinverbinding tussen de Brabantse stad en Düsseldorf werd in februari 2016 gestart. Uitgangspunten waren onder andere dat er een verbetering moet zijn ten opzichte van de huidige situatie, bijvoorbeeld een kortere reistijd, en dat de dienst in de periode 2025 – 2030 van start kan gaan.

Het ministerie van IenW en Verkehrsverbund Rhein Ruhr (VRR) gaan een intentieverklaring tekenen. Daarna worden concrete afspraken gemaakt over onder andere de verdeling van de kosten. Deze worden vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst.

EurekaRail

Deze nieuwe treindienst is onderdeel van het project EurekaRail. Onder deze noemer zetten de provincies Limburg en Noord-Brabant, en het ministerie van IenW zich in om de grensoverschrijdende treinverbindingen met Duitsland en België te verbeteren. Het uiteindelijke doel is een directe intercityverbinding tussen Eindhoven, Heerlen, Aken en Keulen en een rechtstreekse treinverbinding in de driehoek Luik-Maastricht-Heerlen-Aken.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

6 reacties op “‘Combinatie met Regional Express beste optie voor verbinding Eindhoven-Düsseldorf’”

Twan Laan|21.06.18|13:30

Dat wordt dan de zoveelste trein die op Nederlands traject alleen op grote stations stopt en in Duitsland bij elke melkbus.
Zolang die trein in Kaldenkirchen, Boisheim, Breyell en Dülken stopt, valt niet van een “Intercityverbinding” te spreken…

Wiebe Goossen|21.06.18|13:48

Ik ben met heer Laan eens dat van een ´intercity´ natuurlijk niet gesproken kan worden als op elk misselijk stationnetje gestopt gaat worden. Laat dan maar zitten, zou ik zeggen, dan stappen we wel in Venlo over; het heeft geen nut voor dat kwartiertje tijdwinst de hele boel overhoop te gaan halen.

Pat Rick|21.06.18|15:30

Het is raar dat station Eindhoven al weer te klein is na een jarenlange verbouwing. Eigenlijk had men toenmalig tijdelijk perron 34 gewoon moeten laten staan en had men nu een extra perronspoor beschikbaar. Het is onzinnig om de binnenlandse reizigers daar voor een internationale lijn over te laten stappen. En laat de trein in Duitsland hoogstens in Viersen en M’bach stoppen.

Marc Volgers|25.06.18|10:37

Eindhoven smacht al jaren naar een verbinding met het buitenland. Begin deze eeuw is de trein naar Keulen gesneuveld en rijdt de zomertrein naar Luxemburg ook niet meer. Eindhoven is economisch gezien belangrijker geworden (Brainport: officieel een mainport net als R’dam haven en A’dam Schiphol) en ligt gunstig tussen Randstad, Vlaamse Ruit en Ruhrgebied. Deze verbinding is een prima start, hoewel – zowel de wat zure reacties hierboven – nog niet optimaal. Bedoeling is dat dit op termijn wel is.

Marc Volgers|25.06.18|11:34

Mijn ideaalplaatje:
Antwerpen-Breda-Tilburg-Eindhoven-Venlo-Düsseldorf (1x p/u)
Amsterdam/Schiphol-Utrecht-‘s-Hertogenbosch-Eindhoven-Sittard-Maastricht-Luik(-Luxemburg) (1x p/2u)
Amsterdam/Schiphol-Utrecht-‘s-Hertogenbosch-Eindhoven-Sittard-Heerlen-Aken-Keulen (1x p/2u)
Op termijn (ligt er aan infra in België)
Eindhoven-Weert-Neerpelt-Hasselt (stop/sneltrein?)
Idealiter is er ook een station Eindhoven Airport (thv Acht) waar alle IC’s stoppen.

Kees van Goeverden|27.06.18|17:36

Dit medium blijkt niet geschikt voor onderbouwde standpunten (weinig plaatsingsruimte). Ik beperk me tot de twee conclusies van mijn veel te lange verhaal:
– De trein kan het best gekoppeld worden aan de intercity Den Haag-Eindhoven zodat weer een doorgaande verbinding Zuidvleugel Randstad – Noordrijn-Westfalen geboden wordt.
– De trein laten rijden naar Keulen in plaats van naar Düsseldorf verhoogt de vervoerwaarde.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.