NS intercity Berlijn - Amsterdam. Bron: Jan Derk Remmers

Staatssecretaris wil dagelijkse snelle trein naar Berlijn

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat wil een dagelijkse rechtstreekse trein tussen Amsterdam en Berlijn. Ze gaat hierover in gesprek met haar Duitse collega. Dat zei ze woensdag tijdens een algemeen overleg in de Tweede Kamer. Ze steunt hiermee het pleidooi van NS-topman Roger van Boxtel van vorige maand.

Van Veldhoven zegt dat starten met één snelle trein per dag een hele ‘pragmatische optie’ zou zijn. “Dan kunnen we kijken naar de effecten en de rendabiliteit van die snelle trein, zonder dat je allerlei lokale verbindingen eruit haalt en zo veel reizigers dupeert. Terwijl je nog niet weet hoeveel reizigers je terug gaat krijgen.”

De treinreis van Amsterdam naar Berlijn duurt ruim zes uur. Dat komt mede doordat de trein tussen Amsterdam en Berlijn vijftien stations aandoet. Een andere oorzaak is een locomotief-wisseling bij Bad-Bentheim in Duitsland. De vervoerder liet eerder weten dat deze wisseling zo snel mogelijk verdwijnt. De rit wordt dan tien tot twintig minuten korter.

Andere fase

Het feit dat een groot deel van traject op Duits grondgebied ligt, is een belangrijk aspect, zegt Van Veldhoven. “In de Duitse investeringsplannen zitten slechts kleine verbetering op dit traject. Grote infrastructurele maatregelen moeten we niet verwachten op korte termijn.” Daarom wil de staatssecretaris eerst ‘step-by-step’ bekijken wat er binnen de dienstregeling mogelijk is.

Van Veldhoven: “De manier waarop de treinlijn naar Berlijn is ingericht, is een aantal jaren geleden veranderd om de lijn beter te laten renderen. Vooral het binnenlandse treinvervoer is toen geoptimaliseerd. Nu zitten we in een andere fase van het debat. Nu zeggen we: maar die trein moet vooral internationaal meer reizigers kunnen vervoeren.”

Spoorbeurs

NS-directeur Roger van Boxtel zei in mei dat hij gaat onderzoeken of het mogelijk is om dagelijks een rechtstreekse trein van Amsterdam naar Berlijn te laten rijden. Hij gaat in september tijdens de spoorbeurs InnoTrans hierover in gesprek met het stadsbestuur van Berlijn en Deutsche Bahn.

NS heeft stappen genomen om vanaf 2020 snellere locomotieven in te zetten op het traject tussen Amsterdam en Berlijn. De spoorvervoerder is een aanbesteding gestart voor het leasen van twaalf Siemens Vectron-locomotieven. Deze kunnen 200 kilometer per uur rijden. De Vetron-locomotieven zijn al toegelaten op het Nederlandse spoor.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Staatssecretaris wil dagelijkse snelle trein naar Berlijn”

Dennis van Wijk|09.06.18|12:57

De enige winst die je met een loc voor 200 km/h haalt is de 10 minuten lokwissel in Bentheim. In Duitsland wordt nu al 200 gereden en in Nederland is sneller dan 140 niet mogelijk.

Andries Keuning|11.06.18|21:42

De baanvaksnelheid tussen Amsterdam en Bentheim is slechts 130. Echte winst is pas te behalen door nieuwe infrastructuur aan te leggen richting Duitse grens.

Arco Sierts|14.07.18|09:59

@Andries: mee eens dat infra nodig is, maar voor een megamiljarden-aanpak zoals HSL-Zuid, ERTMS en de geschrapte HSL-Oost, HSL-Noord of mega-aanpak Randstad of 3KV of … is geen geld. Het is daarom ab-so-luut cruciaal dat er nu eindelijk serieus werk wordt gemaakt van ECHTE innovatie. Zonder serieus kostenbesparende innovatie zijn de afzonderlijke projecten al compleet onbetaalbaar! Het roer in spoorland MOET om. De machtspositie van het geldverspillende spoorsysteemdenken MOET gebroken worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.