ProRail-directeur Pier Eringa en staatssecretaris Stientje van Veldhoven, foto: Afdeling Beeld/Maaike Poelen

ProRail ondergaat cultuurtraject met ‘bijbehorende taal’

OPINIE – Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur heeft bekendgemaakt dat ProRail de komende jaren een cultuurtraject ingaat als onderdeel van de omvorming tot zelfstandig bestuursorgaan (zbo). ProRail zal zich daarbij ‘de nieuwe verhoudingen met bijbehorende taal, houding en gedrag’ eigen maken die ‘bij de publiekrechtelijke status horen’. Het is de vraag of de uitgesproken ProRail-topman Pier Eringa zich helemaal zal thuis voelen in deze nieuwe rol.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil met de omvorming van ProRail tot zbo de teugels strakker aanhalen om meer grip te krijgen op het financieel beheer van de spoorbeheerder en om beter politiek verantwoording af te kunnen leggen over de besteding van publieke middelen. Zo zal ProRail als zbo moeten voldoen aan de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De structuurwijziging van ProRail zal naar verwachting op 1 januari 2021 zijn afgerond.

Cultuurtraject

Eringa sprak vorige week vrijdag in een interview met Radio 1 over het aangekondigde cultuurtraject. “Gaat het departement daarbij leren van het praktisch taalgebruik van ProRail of andersom? Ik denk dat beide goed is. Wij zullen ons wat meer departementaal taalgebruik en de departementale cultuur toe-eigenen. De andere kant is dat je ook de kracht moet houden die bij ProRail zit, vanuit het vakmanschap van ProRail.”

Volgens de topman is het belangrijk “om de vrijheid te hebben om dingen bij de naam te noemen”. “En dat kan in spraak net iets anders zijn dan als je dat doet in een brief die naar de Tweede Kamer moet.”

Geen blad voor de mond

Eringa staat er om bekend geen blad voor de mond te nemen. Bij zijn aantreden in juni 2015 gaf hij aan tijdens een congres dat hij vindt dat het veiligheidsdenken op het spoor is doorgeslagen. Daardoor rijden er volgens hem bij incidenten of werkzaamheden op het spoor overdreven vaak en lang geen treinen. Hoewel een opmerking over zelfdoding op het spoor die hij daarbij maakte niet in goede aarde viel, zette hij de branche wel aan het denken.

De directeur is erg mediageniek. Hij maakt handig gebruik van de pers om bij de politiek te lobbyen voor meer investeringen in het spoor, om nieuwe plannen bekend te maken of om zijn ongenoegen kenbaar te maken over zaken waar hij het niet mee eens is. Zijn uitspraken vallen bij het ministerie echter niet altijd in goede aarde. Staatssecretaris Van Veldhoven floot hem onlangs terug over de ambitie van ProRail om expertise tegen betaling te gaan delen in het buitenland.

Transparantie

Tegelijkertijd hebben de inspanningen van Eringa en zijn team er de afgelopen jaren voor gezorgd dat ProRail van een gesloten, in zichzelf gekeerde organisatie is veranderd naar een spoorbedrijf dat trots is op wat het doet, fouten durft toe te geven en open communiceert met de sector en de politiek over wat er beter kan en moet. Zo werd er eind vorig jaar voor het eerst openlijk gesproken over de jarenlange onderbesteding in het spooronderhoud, en de stappen die ProRail neemt om dit de komende jaren te verbeteren. De welwillendheid van ProRail om dit samen met de branche verder te verbeteren, wordt in de sector gewaardeerd.

Het cultuurtraject dat nu wordt aangekondigd lijkt een van de eerste stappen te zijn van het ministerie om ProRail in het gareel te krijgen. Hopelijk zorgt dit traject er niet voor dat de spoorbeheerder terugkeert in een in zichzelf gekeerde organisatie met gesloten luiken. En kan de ingeslagen weg worden vervolgd om in alle openheid en transparantie samen met de sector en overheden het spoor klaar te maken voor de toekomst.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “ProRail ondergaat cultuurtraject met ‘bijbehorende taal’”

Frans Appel|08.06.18|10:50

Tsjonge jonge jonge, wat is die Pier toch goed !. Wat hij zegt, over versperringen, dat zeggen wij al jaren op de werkvloer !. Maar hey, wij hebben daar niet voor gestudeerd, dus wat weten wij er nou van ?

Marco Boom|11.06.18|13:44

Tja Frans. Hij geeft zelf ook een mogelijke oorzaak aan: “Het veiligheidsdenken op het spoor is doorgeslagen.” Gestudeerd of niet, het is ook maar net welke kijk iemand heeft op het spoor. Overigens, ik vraag me af wat de omvorming tot zbo en dit cultuurtraject in de praktijk gaan betekenen. Met name de organisatie/besluitvorming van/over spoorprojecten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.