Staatssecretaris Mark Harbers

‘Bij harde Brexit mogelijk douanecontrole Eurostar in Frankrijk’

Er bestaat een kans dat Eurostar-passagiers voortaan douanecontrole krijgen in Frankrijk, als het Verenigd Koninkrijk zich terugtrekt uit de Europese Unie en daarmee ook uit de douane-unie. Het gaat om reizigers en goederen die zich vanaf Amsterdam richting Londen begeven. Dat zei staatssecretaris Mark Harbers van het ministerie van Justitie en Veiligheid woensdag tijdens een algemeen overleg in de Tweede Kamer.

De mogelijke gevolgen van een harde Brexit voor de internationale treinverbinding zijn nog onbekend, zegt Harbers. “Het is mogelijk dat er douanecontrole komt nadat Engeland uit de EU treedt. Naast de controle van personen, moeten goederen die met de Eurostar worden vervoerd, ook worden gecontroleerd. Bagage valt hier ook onder.”

Dit geldt niet alleen voor de Eurostar die uit Amsterdam vertrekt, maar ook voor de Eurostar die nu al tussen Brussel en Londen rijdt. In dat geval zou al het internationale treinverkeer verplicht door douanecontrole moeten in Frankrijk, voordat de trein door de Kanaaltunnel richting het Verenigd Koninkrijk rijdt. De trein zal dan nooit rechtstreeks richting Londen kunnen rijden. De staatssecretaris zei dat dit allemaal afhankelijk is van het uiteindelijke uittredingsakkoord. Harbers wil kijken of er al aanvullende afspraken kunnen worden gemaakt met het Verenigd Koninkrijk. Zo zou de toekomstige rechtstreekse dienst na Brexit in stand kunnen worden gehouden.

Tripartiet Verdrag

Staatssecretaris Harbers was aanwezig bij het algemeen overleg om te verklaren waarom paspoortcontroles niet eerder kunnen plaatsvinden. De Kamerleden vinden dat het niet ingewikkeld moet zijn: er bestaat al een verdrag tussen Groot-Brittannië België en Frankrijk. Dat is het zogeheten Tripartiet Verdrag. Een aanvullende bilaterale overeenkomst tussen Nederland en Groot-Brittannië zou de klus kunnen klaren.

Harbers geeft aan dat dit simpelweg niet mogelijk is. “Deze vraag hebben we aan de betrokken landen voorgelegd,” zegt Harbers. “Frankrijk en België gaven aan hun mitsen en maren te hebben bij het Tripartiet Verdrag.” Dat werd in 1993 opgesteld, voordat de Eurostar ging rijden tussen België, Frankrijk en Groot-Brittannië. “Dat verdrag moet gemoderniseerd worden. De wereld is veranderd sinds dat is opgesteld.” En daarom is het niet mogelijk dat Nederland hier zich bij aansluit.

Bilaterale overeenkomst

Een alternatieve optie zou zijn om een bilaterale overeenkomst te sluiten met Groot-Brittannië, waar Frankrijk en België bilateraal mee akkoord kunnen gaan, volgens de Kamerleden. “Daarvan zeiden Frankrijk en België dat het veel te ingewikkeld zou worden,” zegt Harbers. “Het opstellen van een vierlandenverdrag is uiteindelijk sneller.”

Deze afspraak en een strak tijdschema voor het opstellen van dit verdrag zijn in een intentieverklaring opgenomen. De vier landen ondertekenen de verklaring begin juli, volgens de staatssecretaris. Daarna moet de Eerste en Tweede Kamer akkoord gaan met het verdrag, waarna het wordt bekrachtigd. Harbers verwacht dat dit proces eind 2019 wordt afgerond. Begin 2020 kan grenscontrole voor de Eurostar plaatsvinden in Nederland.

Harders voegt toe dat hij het ook graag anders had gezien: “Ik wilde niets liever dan dat het anders was geweest. Ik wilde ook graag gewoon aansluiten bij het bestaande verdrag. Maar dat bleek gewoon niet mogelijk.”

Paspoortcontrole

In maart begon de nieuwe dienstregeling van de Eurostar vanaf Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal. Sindsdien moeten reizigers die richting Londen reizen, overstappen in Brussel voor grenscontrole. Dit verlengt de reistijd ongeveer met een uur. De reis naar Londen kan pas rechtstreeks worden gemaakt op het moment dat paspoortcontroles in Nederland kunnen plaatsvinden.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat liet weten dat de paspoorten pas in de dienstregeling van 2020 worden gecontroleerd op Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal. Eventuele douanecontroles in Frankrijk zouden mogelijk hier bovenop komen. Nadat het Verenigd Koninkrijk definitief uit het Verenigd Koninkrijk is gestapt, komt hier mogelijk nog een douanecontrole in Frankrijk bij.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Bij harde Brexit mogelijk douanecontrole Eurostar in Frankrijk’”

Frans Appel|08.06.18|10:41

En kan dat allemaal niet gelijk bij het instappen in Nederland dan ?
Nu word je toch ook in Frankrijk al door de Engelse douane gecontroleerd als je met de autotrein gaat ? Andersom ook trouwens.

Of moet er eerst 3 jaar vergaderen aan vooraf gaan, voordat men met hetzelfde idee komt ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.