Station Noorderkempen op de HSL-Zuid in België

NMBS zet pendeltrein in bij verstoringen op HSL-Zuid

NMBS gaat een pendeltrein inzetten tussen de Belgische stations Noorderkempen en Antwerpen bij verstoringen op de HSL-Zuid. Volgens de spoorvervoerder gaat het om een voorzorgmaatregel, zodat binnenlandse treinreizigers ook bij stremmingen of werkzaamheden op hun plek van bestemming kunnen komen. NMBS stelt dat de prestaties op de hogesnelheidslijn nog te wensen overlaten. Deze week was het vrijwel iedere dag raak.

Op 9 april is de eerste directe treindienst tussen Amsterdam en Brussel en Den Haag en Brussel via de hogesnelheidslijn gestart. De nieuwe treinverbinding kampt sinds de start met diverse opstartproblemen. Hoewel de grootste kinderziektes zijn verholpen, vallen de treinen nog regelmatig uit.

Maandag zaten reizigers ruim twee uur vast in een Intercity Direct-trein tussen Amsterdam en Breda die bij Dordrecht stilviel. Woensdagochtend konden er geen treinen over het Nederlandse deel van de hogesnelheidslijn vanwege een wisselstoring. Donderdagochtend is het treinverkeer tussen Breda en Rotterdam gestremd vanwege een kapotte trein.

Punctualiteit

Woordvoerder Bart Crols van NMBS: “De stiptheid van de Beneluxtrein (in Nederland Intercity Brussel genoemd, red.) is in onze ogen nog niet wat het moet zijn. Er zijn nog wat opstartproblemen die wij samen met NS aan het oplossen zijn. Er is niet één enkel probleem aan te wijzen. Er zijn verschillende oorzaken die te maken hebben met de infrastructuur, het materieel en externe factoren zoals persoonsaanrijdingen. In het begin hadden we problemen op de grensovergang. Die zijn inmiddels opgelost.”

“NMBS bedient station Noorderkempen ook via het binnenlandse treinverkeer. Als we weten dat de trein vanuit Nederland wordt omgeleid via het oude traject tussen Roosendaal en Essen, dan zetten we een pendeltrein in. We zetten geen vaste extra trein in. Het gaat om een voorzorgsmaatregel in geval van incidenten of werkzaamheden.”

“Samen met NS volgen we alle mogelijke problemen op die er kunnen ontstaan. Wij hebben er vertrouwen in dat de het op korte termijn beter zal gaan.”

Introductie treindienst

Volgens NS-woordvoerder Ton Boon was het duidelijk dat bij aanvang van de Intercity Brussel problemen zouden ontstaan. “Bij de introductie van een nieuwe treindienst is er altijd in het begin een dip in de prestaties. Dat zien we bij zowel de introductie van de Eurostar als de Intercity Brussel. Ook tussen Den Haag en Eindhoven doen zich soortgelijke problemen voor.”

Dezelfde conclusie werd getrokken in een studie die Railistics en Triple Bridge in opdracht van ProRail en NS uitvoerden. De onderzoekers stelden daarin vast dat ‘de rek eruit’ is om de prestaties op de hsl nog verder te verbeteren. Om dit te kunnen doen is volgens hen een systeemsprong nodig. NS en ProRail pleitten naar aanleiding van het rapport voor forse investeringen.

Investering verbetering infrastructuur

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur maakte naar aanleiding van het rapport bekend zestig miljoen te investeren in het verbeteren van de hsl-infrastructuur. Boon: “We juichen deze investering toe. Daardoor zal de windgevoeligheid op de spoorbrug van de hogesnelheidslijn verbeteren en ook de locaties van de spanningssluizen worden aangepakt.”

De HSL-Zuid bestaat deels uit conventioneel en deels uit hogesnelheidsspoor. Dat betekent dat treinen op de spoorlijn moeten overschakelen naar verschillende stroom- en beveiligingssystemen. Ongunstige locatie van spanningssluizen zorgen er bijvoorbeeld voor dat als er bij de wisseling van beveiligingssystemen iets mis gaat, treinen komen stil te staan.

Oplossen problemen

“We werken met het verbeterteam hard aan het oplossen van de problemen. In de afgelopen maanden hebben we gewerkt aan de robuustheid van de software in de treinen. Daardoor waren er tijdelijk minder reservetreinen beschikbaar.” Op 10 april kwam de Intercity Brussel met driehonderd passagiers 2,5 uur stil te staan vanwege de softwareproblemen. Verder stelt de woordvoerder net als zijn Belgische collega dat er een aantal aanrijdingen met personen zijn geweest. Ook waren er een aantal brandmeldingen, waardoor het treinverkeer was gestremd.

NS en NMBS gaan in juli de prestaties van de Intercity Brussel evalueren. Op dat moment is er een periode van drie maanden verstreken sinds de introductie van de nieuwe treindienst. De spoorbedrijven verwachten dat dan de meeste kinderziektes zullen zijn verholpen.

Update: donderdag 7 juni 8.40 uur

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.