Project vervanging wisselverwarming vertraagd

Het grootschalige vervangingsproject van de wisselverwarming van ProRail loopt vertraging op. Dit jaar pakt de spoorbeheerder 130 wissels aan, om te voorkomen dat de wisselverwarming opnieuw te laat wordt opgeleverd. Vorig jaar wilde het spoorbedrijf 900 wissels van nieuwe wisselverwarming voorzien. Uiteindelijk werd dit niet op tijd afgerond. De werkzaamheden aan een aantal wissels in regio Randstad Noord waren nog niet afgerond toen er op 10 en 11 december 2017 veel sneeuw viel, waardoor er extra storingen ontstonden. Deze wissels zijn na de sneeuw alsnog aangepakt.

NS en ProRail stelden samen een onderzoek in, omdat de vervanging van de wisselverwarming niet op tijd was afgerond. De analyse concludeert dat “de complexiteit van wisselverwarmingsprojecten groot is en structureel werd onderschat in Randstad Noord”. Het rapport werd op 31 mei door staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gedeeld met de Tweede Kamer.

Doordat het project werd onderschat, waren een aantal wissels op 10 en 11 december nog niet van nieuwe wisselverwarming voorzien. Op deze twee dagen viel veel sneeuw, waardoor er tientallen storingen ontstonden op het spoor. ProRail heeft, op basis van de analyse, maatregelen genomen om te voorkomen dat dit jaar hetzelfde probleem zich opnieuw voordoet. De spoorbeheerder pakt dit jaar maar 130 wissels aan. Ook is één verantwoordelijke projectmanager en één coördinerend bouwmarkt aangesteld.

Het Nederlandse spoornetwerk heeft in totaal 7000 wissels. 5500 daarvan liggen op cruciale locaties en zijn voorzien van wisselverwarming. Om het spoor te verduurzamen, vervangt de spoorbeheerder de gasgestookte wisselverwarming met elektrische wisselverwarming. Ongeveer een derde van de 5500 zijn tot nu toe vervangen.

900 wissels

Volgens de planning van ProRail moest vorig jaar de verwarming van 900 wissels worden vervangen. Dat is drie keer zoveel als de jaren daarvoor. Dat kwam doordat de levering van een nieuw wisselverwarmingssysteem was vertraagd. Projecten uit 2015 en 2016 werden daarom doorgeschoven naar 2017. In de meeste gevallen werd wisselverwarming dat op gas opereert, vervangen door elektrische wisselverwarming.

Omdat ProRail van te voren wist dat de omvang van het project groot zou zijn, had de spoorbeheerder extra voorzorgsmaatregelen genomen. Zo was het werk in percelen opgedeeld, om het werk over verschillende ingenieursbureaus en projectaannemers te verspreiden. Het doel hiervan was om het project beter te beheersen en het risico te spreiden, zodat het project op tijd kon worden opgeleverd. Dit hielp onvoldoende, concludeert de analyse.

Tegenvallers

In september 2017 bleek namelijk dat niet alle wisselverwarmingsprojecten op tijd klaar zouden zijn voor de start van het stookseizoen op 15 oktober 2017. Bij een aantal wissels was de verwarming niet af. Het project had ook een aantal tegenvallers: de leverancier van pompbehuizing ging failliet en de stuurkasten bleken niet tijdig leverbaar. Ook waren er ‘onvolkomenheden’ in contracten en tegenvallers in ontwerp. Gronden waren niet tijdig beschikbaar.

Daarop nam ProRail extra maatregelen om de wissels toch winterklaar te maken. De spoorbeheerder bracht de belangrijkste wissels en mogelijke risicolocaties in kaart en zette waar mogelijk extra druk op projecten. Desondanks was op 10 en 11 december niet alle wisselverwarming in de regio Randstad Noord klaar voor de sneeuw. Dat heeft geleid tot storingen. In totaal waren er op 10 december vijftig wisselstoringen en op 11 december zeventig wisselstoringen.

Storingen

De analyse benadrukt dat “hoogstens enkele wisselstoringen het gevolg waren van niet tijdig gereed zijnde wisselverwarmingen.” In Alkmaar werden de wisselstoringen wel veroorzaakt door wissels die nog niet af waren. In Amersfoort hadden ze een andere oorzaak. De meeste storingen op de twee winterse dagen werden veroorzaakt door ICT-storingen, technische storingen, pekel op de wissels, ijsblokken en de sneeuwval.

Lees ook:

ProRail: voorbereidingen op winters weer waren op orde

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.