
Eringa: ‘Niet twijfelen, maar investeren in ERTMS’
ProRail-topman Pier Eringa pleit voor het landelijke gebruik van het spoorbeveiligingssysteem ERTMS. Dat zei hij tijdens de presentatie van het jaarverslag van de spoorbeheerder donderdag. “Het kost veel geld, maar we moeten daar niet over twijfelen. We moeten investeren.”
Volgens Eringa is ERTMS een financiële ‘bubbel’: “Het kost in eerste instantie veel geld. Maar uiteindelijk leidt het tot minder onderhoudskosten aan het spoor.” In Nederland wordt nu ERTMS Level 2 uitgerold. Totdat ERTMS volledig is uitgerold, rijden treinen met een combinatie van ERTMS Level 2 en ATB Vv. Wanneer ERTMS level 3 de standaard wordt, worden bijvoorbeeld seinen langs het spoor overbodig. Alle beveiligingssystemen zitten dan in de trein zelf, waardoor er minder infrastructuur is om te onderhouden. En dat bespaart geld: “De kosten wordt verschoven van het spoor naar de trein,” legt Eringa uit. Maar dit kan nog jaren gaan duren.
Niet aarzelen
Toch wil de topman van ProRail dat Nederland en Europa vol inzet op de uitrol van ERTMS. “Niet twijfelen, niet aarzelen, maar gewoon doen. Dat kost veel geld. We moeten investeren, maar dan hebben we in de toekomst een prachtig treinsysteem. Niet alleen in Nederland, maar heel Europa.”
Het beveiligingssysteem heeft namelijk veel voordelen, zegt Eringa. ERTMS zorgt er voor dat het capaciteit van het spoor wordt verhoogd. Er kunnen meer treinen rijden omdat ze korter achter elkaar kunnen rijden. Waar de infrastructuur en materieel het toestaat, kunnen treinen ook harder gaan rijden. “Als we willen dat de treinen 500 kilometer per uur kunnen gaan rijden, is ERTMS nodig.” En daardoor kunnen meer reizigers sneller en beter worden bediend.
Digitalisering
Met ERTMS vindt er een verschuiving plaats van mechanische systemen, naar computergestuurde systemen. “Digitaliseren vinden we heel belangrijk, want het levert ons heel veel gegevens op,” zegt Eringa. Deze data kan worden geanalyseerd om te bekijken welke treinen, wissels of sporen onderhoud nodig zullen hebben in de toekomst. Dit bespaart geld, maar voorkomt ook treinongelukken. ERTMS maakt ook de stap naar zelfrijdende treinen kleiner.
Een nieuw treinbeveiligingssysteem aanleggen op meer dan 7000 kilometer spoor is niet goedkoop. Deze week maakte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bekend dat de uitrol van ERTMS meer gaat kosten dan werd verwacht. Eerder werd gedacht dat het budget voldoende was om twaalf baanvakken van het beveiligingssysteem te voorzien, maar nu blijkt dat dit enkel genoeg is voor zeven tot acht baanvakken. Volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van IenW duurt de uitrol nog tot 2050.
Lees ook:
Kosten uitrol ERTMS hoger dan verwacht, programmabeslissing uitgesteld
U las zojuist één van de premium artikelen gratis.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Eringa snapt het wel. Die man heeft tenminste een visie op de toekomst van het spoor en de mobiliteit in Nederland en over de grenzen. Als je werkelijk een kwaliteitssprong in het Europese treinverkeer wilt maken en niet wilt achterblijven bij de omringende landen moet je z.s.m. investeren in volledige uitrol van ERTMS. Maar de meeste energie zal wel weer verspild moeten worden aan een gevecht met de korte termijn denkers in Den Haag. Daardoor lopen we nu ook al jaren achter.
Ik ben het volledig met dhr Eringa eens. Te meer er door de Europese regelingen (TSI) voor nieuw materieel al moet worden voorzien van ETCS. Een dure aanschaf als je in een concessie rijdt waar dit systeem niet is en er naast nog een of meerdere nationale systemen moeten worden bijgeplaatst.
Vraag aan dhr Eringa. Voor ATB EG is er stm beschikbaar mijn weten voor ATB NG nog niet. Wordt dit bij een nieuw concessie uitgave door ProRail in de Infra vervangen om kosten te beperken?
Er moest een HSL komen om aan te sluiten op het Europese net van hogesnelheidstreinen: het werd een miljardendebacle. Er moest een Betuweroute komen om aan te sluiten op de Europese goederencorridor: het werd een miljardendebacle. Nu moet er beveiligingssysteem ERTMS komen om aan te sluiten bij de Europese standaard: het zal een miljardendebacle worden. Er is geen Europees spoorwegnet maar een lappendeken van nationale netwerken die beroerd met elkaar verbonden zijn en dat zal nooit veranderen.