Een tram van de Uithoflijn wordt getest, Twitter @pvermeu2

Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist

De provincie en gemeente Utrecht willen de Uithoflijn mogelijk doortrekken naar Zeist. Daarvoor wordt in 2018 een onderzoek gestart. Dat staat in het Programma U Ned, een actieprogramma voor bereikbaarheid in de gemeente Utrecht. Wegens de sterke groei in reizigers worden knelpunten verwacht in het openbaar vervoer bij Utrecht Centraal en Utrecht Science Park, oftewel De Uithof.

De overheden stellen verschillende maatregelen voor om de bereikbaarheid op peil kan houden en de druk op Utrecht Centraal kan verlichten. In het programma worden zowel het opwaarderen van Lunetten tot intercitystation als het doortrekken van de Uithoflijn naar Zeist als opties genoemd. Een andere optie is om een heel nieuw intercitystation te bouwen, vergelijkbaar met Amsterdam Zuid of Den Haag Holland Spoor. Het zuidoosten van de stad is een mogelijke locatie van het nieuwe station. Op dit moment bezoeken jaarlijks 88 miljoen forenzen station Utrecht Centraal. Naar verwachting loopt dit aantal op tot 100 miljoen per jaar in 2030. Het station is hier niet tegen opgewassen, ondanks de grootschalige verbouwing.

De Uithoflijn is nog niet opgeleverd, maar de gemeente verwacht dat de tramverbinding al snel weer vol zit. “De Uithof wordt steeds populairder,” zegt woordvoerder Matthijs Keuning van de gemeente Utrecht. “Dat deel van de stad blijft groeien. Eerst was buslijn 12 voldoende, maar dat is al lang niet meer toereikend. Ook de Uithoflijn zit een keer vol.” Maar, voegt hij toe: “Op de korte termijn helpt dit wel degelijk. Zonder de Uithoflijn was het probleem nog groter geweest.” Vanaf juli 2018 hadden er trams over de verbinding moeten rijden, maar dat is uitgesteld tot december 2019.

Capaciteit

In het programma staat dat flinke investeringen nodig zijn. Utrecht kijkt hier onder andere voor naar het rijk. De gemeente en de provincie dragen ieder 100 miljoen euro bij. Om hoeveel geld het in totaal gaat, kon de gemeente niet zeggen omdat de plannen nog niet voldoende zijn uitgewerkt. Verder staat in het programma dat Utrecht een tram-, bus- of lightrailverbinding maken rondom de stad.

Keuning vergelijkt de plannen met een wiel: “De nieuwe verbinding is de band van het wiel, met allemaal spaken, met Utrecht Centraal als het midden. De Uithoflijn is een spaak. De band is de nieuwe ov-verbinding rondom de stad. Het nieuwe station zou dan ergens op de band liggen.” Het project representeert bijna een verdubbeling van de huidige OV-infrastructuur, zegt Keuning.

Overleg

De plannen zijn nog niet concreet. Utrecht wil gezamenlijk en in overleg met het ministerie de plannen verder uitwerken. De stad en de gemeente Utrecht investeren beide 100 miljoen euro in het verbeteren van het openbaar vervoer. De partijen gaan op 4 juni rond de tafel zitten met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het is nog niet bekend of Van Hooijdonk (GroenLinks) het openbaar vervoer in de gemeente Utrecht dan nog steeds in haar portefeuille heeft, omdat het nieuwe college vrijdag wordt gepresenteerd.

Lees ook:

Start exploitatie van Uithoflijn vertraagd

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Utrecht wil Uithoflijn doortrekken naar Zeist”

kees boer|26.06.18|23:29

Dit lijkt me sowieso een goede oplossing i.p.v. aparte spoorlijn en treinstation naar de Uithof,dat is een kwestie “Amelisweerd “er bij;uiteraard moet Driebergen- Zeist een volwaardig intercitystation worden,vroeger stopten daar ook alle sneltreinen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.