Kosten uitrol ERTMS hoger dan verwacht, programmabeslissing uitgesteld

ERTMS Strukton in aanleg bij Zevenaar, foto: Tjitske Sluis
ERTMS Strukton in aanleg bij Zevenaar. Foto: Tjitske Sluis

De Nederlandse overheid zal dieper in de buidel moeten tasten voor de uitrol van het beveiligingssysteem ERTMS. Uit een voortgangsrapportage van het Programma ERTMS blijkt de spoorsector met het huidige budget slechts zeven tot acht baanvakken met het Europese systeem uit kan rusten. Eerder werd gedacht dat de financiering de ombouw van twaalf baanvakken zou dekken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Kosten uitrol ERTMS hoger dan verwacht, programmabeslissing uitgesteld”

Pat Rick|31.05.18|10:10

Het probleem zit in de opzet van het project. Veel complexe baanvakken (in de Randstad) worden eerst gedaan, waardoor je alle complexiteit meteen voor je kiezen krijgt. Beter is om te beginnen met rustige baanvakken zoals Z02 of Z06, en daar de basis leren, waardoor men later makkelijker de complexe vaanvakken aankan. Huidige opzet is een recept voor tegenvallers, en extra budget (wat de bouwers minder erg vinden dan de belastingbetaler).

Ronald Workum|31.05.18|14:56

Dan zal NS toch mee moeten werken. De ervaringsjaren Utrecht-Amsterdam hadden al achter de rug kunnen zijn als de SLT’s niet teruggebouwd zouden zijn. NS International en alle goederenvervoerders hebben al sinds 2007 ervaring met ERTMS, daar schijnt ProRail niet van te willen leren.
Buiten dat zitten er in de ontwikkelgroep onvoldoende mensen met ervaring en inzicht in de materie. Zo worden de nieuwe Baseline 3 processen bedacht door mensen die vooral een bureau taak hebben.

Ronald Workum|31.05.18|15:01

@Pat Rick, We zijn juist gestart op de makkelijkste baanvakken: BetuweRoute, HSL, Havenspoorlijn, Hanzelijn en Utrecht-Amsterdam. Niks complex aan, integendeel.
Het voordeel is dat we nu vooral eilandbedrijfjes hebben om te testen, maar dat heeft ook direct als nadeel dat er vrijwel geen ervaring is met aansluitingen op andere ERTMS lijnen. De enige lijn waar daarvan enige sprake is, is HVSL-BRA15. Het mag (moet?) nu dus juist complexer gaan worden anders komen we geen stap verder.

John rdam|01.06.18|13:33

Qua omvang vergelijkbare landen als België, Zwitserland en Denemarken zijn al volop bezig om zo snel mogelijk hun hele spoorwegnet van ERTMS te voorzien. Maar Nederland neuzelt weer over centen en temporisering en problemen en uitstel. Dezelfde kruidenierspolitiek die bijvoorbeeld de ontwikkeling van een goed functionerend hogesnelheidsnetwerk in ons land de das om heeft gedaan. Ik zie omstreeks 2025 weer een parlementaire enquete aankomen. Terwijl we van de vorige ook niks hebben willen leren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.