ProRail kantoor Inktpot in Utrecht op een loodrechtfoto, gemaakt vanuit een helikopter

Helikopter maakt luchtfoto’s en laserscans voor ProRail

ProRail heeft afgelopen week met een helikopter over Groningen, Twente en Limburg gevlogen om luchtfoto’s en laserscans te maken van het spoor. De spoorbeheerder deed dat om de basisbeheerkaart te updaten. Ook worden er 3D-weergaven gemaakt van de data van onder andere treinstations.

Vanuit de helikopter worden luchtfoto’s loodrecht naar beneden gemaakt. Onder de helikopter zijn camera’s gemonteerd die vanuit de lucht recht naar beneden foto’s maken van het spoor en omgeving. De helikopter is goed zichtbaar omdat deze op een hoogte van gemiddeld 190 meter vliegt. Dat is lager dan normaal. In maart vloog de spoorbeheerder al boven Utrecht, Amsterdam en de Rotterdamse haven.

3D afbeelding van station Utrecht CentraalEen 3D weergave van Utrecht Centraal.

Basisbeheerkaart

Op de basisbeheerkaart zijn de locaties van het spoor, seinen en wissels zichtbaar. De basisbeheerkaart wordt onder meer gebruikt voor informatievoorziening en voor beheer- en ontwerpactiviteiten. Tot nu toe werd deze kaart vooral bijgewerkt aan de hand van de luchtfoto’s die elk voorjaar werden gemaakt. Dat was een uitdaging omdat traditionele luchtfoto’s niet altijd alles goed weergeven.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.