CAF-tram voor Uithoflijn Utrecht

Opnieuw budgetoverschrijding bij Utrechts tramproject

De provincie Utrecht heeft opnieuw te maken met een flinke budgetoverschrijding bij een tramproject. Woensdag werd duidelijk dat het traject tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein vijftien tot twintig miljoen euro duurder wordt dan is begroot. Gedeputeerde Dennis Straat liet weten onaangenaam verrast te zijn en wil alles in het werk stellen om het bedrag voor de meerkosten omlaag te krijgen.

Op dit moment wordt er gewerkt aan de uitbreiding van het tramnetwerk in de regio Utrecht met de Uithoflijn. In 2016 keurden de Provinciale Staten de vervanging van de huidige trams en de vernieuwing van de trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein goed, omdat deze zich aan het einde van de levensduur bevinden. Een groot voordeel is dat de trambaan in 2020 gekoppeld wordt aan de Uithoflijn, waardoor reizigers zonder overstap gebruik kunnen maken van de tram over het hele traject.

Overschrijding budget

In eerste instantie werd er 141 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het project. Maar nu blijkt dat dit hoogstwaarschijnlijk niet voldoende is. Bovendien komen hier mogelijk nog extra kosten bovenop voor de kwaliteitsimpuls van de tramhalte Nieuwegein-Centrum. In juni zal meer duidelijk worden over de gevolgen en over het definitieve ontwerp.

De kostenstijging komt onder meer door de verandering van de markt voor opdrachten in de spoorsector sinds 2016, laat de provincie weten. “Er is veel meer vraag naar vernieuwing van het spoor en opdrachtgevers zullen met een passend aanbod moeten komen.” Het project wordt bovendien duurder door benodigd extra budget voor risico-reserveringen en voor nacht- en weekendwerk. Als laatste zijn enkele technische aanpassingen in het ontwerp van de nieuwe halteconstructies duurder. Halverwege 2018 moet de aanbesteding voor dit tramproject starten.

Halte Nieuwegein-Centrum

Er worden ook extra kosten gemaakt voor de ontwikkeling van de halte Nieuwegein-Centrum tot een volwaardig OV-knooppunt. Dit vereist onder meer de aanleg van een nieuw busstation en het verleggen van wegen en kruisingen van de trambaan. Dit kost meer dan het originele plan, naar schatting ongeveer 7 miljoen euro extra. Als het nodig is zullen de Gedeputeerde Staten een voorstel indienen voor aanvullend krediet voor dit project.

Aan het begin van dit jaar werd ook al bekend dat de aanleg Uithoflijn 1,5 jaar vertraging heeft opgelopen en zeker 84 miljoen euro duurder uitvalt dan was becijferd. In juni wil de provincie precies weten hoeveel geld er uiteindelijk nodig is voor het traject naar IJsselstein. Nu is al duidelijk dat de financiële tegenvaller in elk geval verder zal oplopen met ongeveer 7 miljoen euro. Dat budget is nodig voor extra aanpassingen aan een tramhalte in Nieuwegein.

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

1 reactie op “Opnieuw budgetoverschrijding bij Utrechts tramproject”

Henk Angenent|24.05.18|10:40

Het is altijd een ander die het heeft gedaan. Maar we weten inmiddels ook dat de provincie voornamelijk uit amateurs bestaat…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.