NS, trein, verkeersleidingspost, Utrecht

ProRail: spoorvervoerders veroorzaakten de meeste vertraging in 2017

Spoorvervoerders zorgden in 2017 voor 43 procent van de vertragingen op het spoor. 2,4 procent heeft te maken met problemen in relatie tot de spoorinfrastructuur en 14,2 procent met derden. Dat blijkt uit cijfers van de verkeersleiding van ProRail. Bij elke vertraging van drie minuten of een uitvallende trein moet een treindienstleider van ProRail een veroorzaker aanwijzen.

Als bij dezelfde vergelijking naast het totaal aantal vertragingsuren wordt gekeken, dan is het aandeel van de vervoerders 48,6 procent. De spoorinfrastructuur komt in dat geval op 28,4 procent uit. “Daarbij moet wel de kanttekening gemaakt worden dat reizigers ook voor vertraging zorgen”, legt een woordvoerder uit. Te denken valt aan passagiers die het instapproces vertragen of overlast veroorzaken in treinen.

Vertragingen

ProRail berekent per dag van ongeveer vijfduizend treinen of ze op tijd binnenkomen. Een trein is op tijd als het verschil tussen de geplande aankomsttijd in de reisplanner en de werkelijke aankomsttijd op een station minder dan drie minuten is. Daarbij wordt iedere dag gekeken naar de aankomsttijden op 62 representatieve Nederlandse stations. Hierbij gaat het om begin- of eindstations of belangrijke knooppunten.

In 2017 kwamen het aantal vertragingen van meer dan 3 minuten uit op 411.752, tegenover 427.000 in 2016. Opvallend is dat het aantal vertraagde treinen door invloed van derden is toegenomen naar 58.536, tegenover 54.648 in 2016. Het aantal vertragingsuren is per geval verschillend. “Suïcides hebben een grotere negatieve impact op het treinverkeer, omdat er ook treinen uitvallen. In het geval van spoorlopers kan het zijn dat dit maar voor een kwartiertje vertraging zorgt.”

Derden

Van de 58.536 vertraagde treinen door derden, was het aandeel van spoorlopers (18.452) het grootst, gevolgd door aanrijdingen en bijna-aanrijdingen met een persoon (14.262), dieren (4.861) en wegverkeer (3.723). Ook vreemde voorwerpen (2.013), vandalisme (1.561 en diefstal (1.502) veroorzaakten vertragingen.

“Over het geheel gezien gaat het goed op het spoor op het Nederlandse spoor”, benadrukt de woordvoerder. “In de eerste vier maanden van dit jaar reed bijna 92 procent van de treinen op tijd. Dat is veel hoger dan vorig jaar.”

Grote storingen

ProRail houdt het aantal storingen bij die impact hebben op de treindienst. Deze zijn verdeeld in vier grote categorieën. Hinderklasse één en twee hebben de meeste invloed op het treinverkeer. Als er alleen naar deze twee categorieën wordt gekeken, dan zou daaruit kunnen worden opgemaakt dat er vorig jaar 823 grote storingen waren. Van de grote storingen werden in 43 procent van de gevallen derden aangewezen als oorzaak. Vervoerders worden in 22 procent van de gevallen aangewezen, techniek in 27 procent en 7 procent had te maken met processen of de verkeersleiding.

ProRail kijkt met speciale tracé-teams naar de trajecten waar vaker storingen voorkomen en welke maatregelen daar effectief zijn. Deze teams richten zich op analyse- en verbetermaatregelen voor drukke trajecten. Zij combineren data om inzicht te krijgen in welk type verstoringen zich op bepaalde baanvakken vaak voordoen en de grootste impact hebben. Op basis daarvan bepalen zij bijvoorbeeld of het nodig is om hekwerken of slimme camera’s te plaatsen, groen te snoeien of extra monteurs stand-by te hebben.

Gezamenlijke aanpak

“Voor suïcide hebben we onder meer samen met het ministerie van VWS, vervoerders, OM en politie een aanpak ontwikkeld die ervoor moeten zorgen dat we suïcides voorkomen en sneller kunnen afhandelen. Bij veiligheid op het rond het spoor voeren we continue campagne en geven we voorlichting en werken we samen met gemeente en provincies om de veiligheid rondom overwegen te verbeteren”, aldus de woordvoerder. “Al deze inspanningen werpen dus hun vruchten af. Daarom is het ook vervelend dat juist de derden storingen een stijgende trend laat zien.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail: spoorvervoerders veroorzaakten de meeste vertraging in 2017”

Nico Turfkruier|08.08.18|09:49

Vreemd dat ik in mijn werk het meeste tegenkom aan vertraging, in infra problemen en materieel.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.