Rood sein, seinen, wissels, rails, Utrecht

Infrabel: nieuwe assenteller Siemens veroorzaakt veel vertraging

In België heeft de nieuwe assenteller van Siemens dagelijks 1 uur en 40 minuten vertraging veroorzaakt in het eerste kwartaal van 2018. Dat meldt de Belgische spoorbeheerder Infrabel. De assenteller, die onderdeel is van het treindetectiesysteem, zou regelmatig last hebben van storingen.

Infrabel meldt dat er in de eerste drie maanden van dit jaar 125 storingen waren op het spoornet door het uitvallen van het treindetectiesysteem, waar de assenteller onderdeel van uitmaakt. De meeste storingen waren in Brussel, in de streek rond Hasselt en op het tracé Luik-Bergen. Dit veroorzaakte gemiddeld 1 uur en 40 minuten vertraging elke dag, twee keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. Infrabel legt de verantwoordelijkheid bij leverancier Siemens omdat ‘die er maar niet in slaagt om een oplossing te vinden voor de betrouwbaarheidsproblemen waarmee de nieuwe uitrusting van Infrabel te kampen heeft’.

Vertraging

Siemens is in mei 2017 begonnen met de uitrol van de nieuwe assenteller, type AC100, op het Belgische spoor. Volgens Infrabel zijn er sindsdien ‘steeds betrouwbaarheidsproblemen met de apparatuur’. Op 12 maart werd het treinverkeer in Schaarbeek flink verstoord door de assenteller. Daardoor hadden 52 treinen gezamenlijk bijna 7 uur aan vertraging.

Infrabel zegt dat Siemens geen gehoor geeft aan hun problemen. “Toen Infrabel eind 2017 het gebrek aan betrouwbaarheid van de AC100-toestellen vaststelde, nam het contact op met Siemens met de vraag om een dringende studie van de ondervonden problemen uit te voeren. Vier maanden later is Siemens nog steeds niet in staat om een structurele oplossing of nog maar een actieplan voor te leggen”, zegt de infrabeheerder.

Treindetectiesysteem

Op het Belgische spoornet worden twee systemen ingezet om een trein te detecteren: spoorstroomkringen en assentellers. Deze apparatuur wordt gebruikt om de locatie van de trein te bepalen. Hier maken de seinen die langs het spoor staan gebruik van. Als het treindetectiesysteem merkt dat er een trein nadert, springt het sein op groen. Als de trein niet wordt opgemerkt door de apparatuur, blijft het sein op rood staan en komt het treinverkeer tot stilstand.

Siemens was woensdag niet bereikbaar voor commentaar.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.