Spoorbrug Friesenbrücke Weener

‘Bouw nieuwe spoorbrug bij Weener loopt op schema’

De bouw van de nieuwe spoorbrug bij Weener in Duitsland loopt op schema. Hij zal in 2024 klaar zijn. Dat zegt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in antwoord op Kamervragen. In 2015 raakte de Friesenbrücke over de Eems onherstelbaar beschadigd na een aanvaring met een schip.

Kamerleden Gijs van Dijk en Henk Nijboer (beiden PvdA) stelden vragen aan de staatssecretaris over het verloop van de bouw naar aanleiding van een interview van de minister van Economische Zaken Bernd Althusmann in het Neuen Osnabrücker Zeitung. In het interview met het Duitse dagblad zegt de minister van de deelstaat Nedersaksen dat 2024 niet haalbaar is en dat de brug misschien pas over tien jaar klaar is.

Lange procedures

De staatssecretaris zegt dat de Duitse partners in de stuurgroep over het herstel van de Friesenbrücke hebben aangegeven dat het project ‘conform de eerder afgegeven planning loopt en dat de brug in 2024 hersteld moet zijn’. “Er zijn goede contacten tussen de regionale overheden aan Nederlandse en Duitse zijde en ik heb nauw contact met de provincie Groningen over dit dossier.”

De staatssecretaris benadrukt dat het interview met Althusmann ging over de lange planprocedures bij infraprojecten in Duitsland en hoe deze ingekort kunnen worden. “Het herstel van de Friesenbrücke werd daar aangehaald als voorbeeld van een project dat lang duurt als gevolg van de lange procedure,” schrijft de staatssecretaris.

Schade

In 2015 ramde een boot de Friesenbrücke bij Weener in Duitsland. De schade was dusdanig groot dat de brug niet kon worden hersteld. Het treinverkeer tussen Groningen en Oldenburg in Duitsland is sindsdien gestremd. Internationaal verkeer gaat via bussen. Treinreizigers kunnen tot Weener met de trein en moeten overstappen op een bus naar Leer. De totale reistijd is hierdoor 20 minuten langer dan voorheen. Ook rijdt er een rechtstreekse snelbus tussen Groningen en Leer. Volgens de staatssecretaris ondervinden jaarlijks 255.000 grensreizigers hinder van de situatie.

Lees ook:

Nieuwe spoorbrug tussen Groningen en Leer in 2024

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Bouw nieuwe spoorbrug bij Weener loopt op schema’”

John rdam|18.05.18|16:49

Tegen de tijd dat de brug klaar is, is vermoedelijk 80% van de reizigers weggelopen. Want zo’n busdienst is natuurlijk geen serieus te nemen vervanging voor de trein. En dat herstel van de brug 9 jaar moet duren is een uiting van totale incompetentie van de verantwoordelijke politici. De brug van Poetin naar de Krim is heel wat sneller gebouwd.

SanguineTheWolf|24.12.18|22:43

2024, das leuk, elk jaar naar ouders die in de buurt woont kan ik niet direct met de fucking trein en moet in buskaart kopen by the duitse bussen dienst van 3 euro nog wat ofzo? Schandalig. Ik heb een OV kaart om die reden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.