Onbeveiligde spoorwegovergang

Versnelde beveiliging spoorwegovergang Aalten na dodelijk ongeval

ProRail gaat versneld de onbewaakte overweg bij het Gelderse Aalten afsluiten. Het plan is om de overgang helemaal af te sluiten voor autoverkeer en deze enkel nog voor fietsers en voetgangers open te houden. Ook worden er bellen en spoorbomen geplaatst. Woensdagavond kwam bij een aanrijding met een trein op die overgang een 19-jarige automobilist uit Aalten om het leven.

De spoorbeheerder laat weten dat de Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) in het buitengebied van Aalten al op de lijst stond om te worden aangepakt en dat ProRail ook al in gesprek was met de gemeente om dit te doen. Woordvoerder Aldert Baas: “Het plan is om de overweg voor auto’s te sluiten en alleen voor fietsers open te houden. Dit proberen we versneld te doen. Daarmee is de overweg direct al minder in gebruik en neemt de veiligheid toe.” De gemeente Aalten heeft in totaal drie openbare NABO’s.

Op woensdagavond reed de 19-jarige man uit Aalten over de spoorwegovergang aan de Tuunterweg. Hij werd gegrepen door de passerende Arriva-trein die van Doetinchem op weg was naar Winterswijk en overleed ter plekke. De politie doet verder onderzoek naar het ongeval. ProRail wil dat niet afwachten. De gemeente werkt mee met het verzoek van de spoorbeheerder.

Sluiten of beveiligen

De spoorbeheerder is vorig jaar gestart met een programma om voor 2028 alle NABO’s te beveiligen of te sluiten. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft daar 25 miljoen euro voor vrijgemaakt. Er zijn nog 113 NABO’s in Nederland. Daarvan liggen er dertien in de Achterhoek.

In 2017 vonden er tot eind november 27 ongevallen plaats, waarbij meerdere gewonden vielen en vijf mensen omkwamen. Drie van de ongevallen gebeurden op onbewaakte overwegen, waar geen dodelijke slachtoffers bij vielen. In Heiloo botste een koeriersbusje met een trein. In Opheusden belandde een bestelwagen in de sloot nadat deze in aanraking kwam met de trein.

Lees ook:

ProRail: over een paar jaar geen onbewaakte overwegen meer

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.