‘Nieuwe spoorbeveiliging volgt voorganger steeds sneller op’

Voor de ontwikkelingen van spoorbeveiliging lijkt de wet van Moore te gelden. Iedere nieuwe generatie spoorbeveiliging volgt steeds sneller de voorgaande generatie op. Dat schrijft ERTMS-expert Michiel Veltman van Ricardo Rail in een column. De Wet van Moore staat voor zeer snelle technologische verandering. 



Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Michiel Veltman

Michiel Veltman is senior consultant spoorbeveiliging bij Royal HaskoningDHV.

6 reacties op “‘Nieuwe spoorbeveiliging volgt voorganger steeds sneller op’”

Dimitri Witte 🇳🇱|18.04.18|15:07

Hoi Michiel,

Ik denk dat dit niet alleen te maken heeft met de wet van Moore maar ook de kennis van mensen die gebruikt wordt om te innoveren. In Duitsland is er inmiddels een baanvak in gebruik genomen waar buitenelementen via IP worden aangestuurd en het zal dus niet zo heel lang meer duren dat relaishuizen uitgefaseerd gaan worden en de interlocking in the cloud gezet wordt. Er ligt misschien zelfs nog wel een toekomst in blockchain technologie denk ik.

Groeten, Dimitri

Frank van der Weide|19.04.18|14:46

Maar vóór het zover is lijkt het me dat Europa eerst maar eens ernst moet maken met de “set van grensoverschrijdende specificaties voor uniforme informatie-uitwisseling tussen baan en trein”. Totnutoe voeren de Europese landen ERTMS in waarbij de randen van die specificaties worden opgezocht met als gevolg dat er verschillende ERTMS-en zijn die NIET interoperabel blijken te zijn.
Was dat nou niet net het doel van die spec’s?
Eerst de ERTMS op één lijn, voor de wet van Moore een kans krijgt.

Nico Meininger|20.04.18|08:41

een mooie taak voor de EU. Maar daar lijkt de omgekeerde wet van Moor van toepassing.
EU wordt steeds groter en de besliscapaciteit halveert, Kijk bv ook naar snelle doorgaand treinen

Arco Sierts|27.04.18|10:07

Het kernprobleem is het ontbreken van adequate modellen. Zonder adequate modellen ben je niet in staat om op een geordende wijze te innoveren.
De modellering van beveiliging en ERTMS/ETCS is gebaseerd op klassieke technische denkwijzes uit het (electro)mechanische tijdperk, terwijl ERTMS/ETCS feitelijk een ICT-gebaseerd systeem is. Incomplete systeemmodellering is m.i. de kern van alle problemen op het spoor, ook die rondom marktwerking. Kom ‘es langs bij Railforum Kenniskring Systeemintegratie!

Arco Sierts|27.04.18|10:14

@Nico: de EU staat wat betreft standaardisatie op hetzelfde niveau als indertijd het CCITT in de telecom: log, burocratisch, te politiek, te laat, te traag, te duur. De gelijkenis met ISDN is in alle opzichten frappant. In de ICT werkt men tegenwoordig op basis van het RFC-proces, afkomstig uit de internetwereld. Zie wikipedia voor meer informatie hierover.

Arco Sierts|01.05.18|13:38

@Michiel: ik vind je beschouwing vanuit technologisch perspectief heel interessant; zelf had ik er nog nooit zo tegenaan gekeken. Toch wil ik je beschouwing graag uitbreiden met de vraag & de analyse van het ‘waarom’, en vooral de vraag “waarom gaat het zo moeilijk en traag in het spoorse?”. De kern van de versnelling in telecom/ICT/internet zit ‘em in allerlei modellen die innovatie mogelijk maken en versnellen. Het spoor & ERTMS werken daar nog nauwelijks mee. En DAT veroorzaakt problemen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Nieuwe spoorbeveiliging volgt voorganger steeds sneller op’ | SpoorPro.nl

‘Nieuwe spoorbeveiliging volgt voorganger steeds sneller op’

Voor de ontwikkelingen van spoorbeveiliging lijkt de wet van Moore te gelden. Iedere nieuwe generatie spoorbeveiliging volgt steeds sneller de voorgaande generatie op. Dat schrijft ERTMS-expert Michiel Veltman van Ricardo Rail in een column. De Wet van Moore staat voor zeer snelle technologische verandering. 



Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Michiel Veltman

Michiel Veltman is senior consultant spoorbeveiliging bij Royal HaskoningDHV.

6 reacties op “‘Nieuwe spoorbeveiliging volgt voorganger steeds sneller op’”

Dimitri Witte 🇳🇱|18.04.18|15:07

Hoi Michiel,

Ik denk dat dit niet alleen te maken heeft met de wet van Moore maar ook de kennis van mensen die gebruikt wordt om te innoveren. In Duitsland is er inmiddels een baanvak in gebruik genomen waar buitenelementen via IP worden aangestuurd en het zal dus niet zo heel lang meer duren dat relaishuizen uitgefaseerd gaan worden en de interlocking in the cloud gezet wordt. Er ligt misschien zelfs nog wel een toekomst in blockchain technologie denk ik.

Groeten, Dimitri

Frank van der Weide|19.04.18|14:46

Maar vóór het zover is lijkt het me dat Europa eerst maar eens ernst moet maken met de “set van grensoverschrijdende specificaties voor uniforme informatie-uitwisseling tussen baan en trein”. Totnutoe voeren de Europese landen ERTMS in waarbij de randen van die specificaties worden opgezocht met als gevolg dat er verschillende ERTMS-en zijn die NIET interoperabel blijken te zijn.
Was dat nou niet net het doel van die spec’s?
Eerst de ERTMS op één lijn, voor de wet van Moore een kans krijgt.

Nico Meininger|20.04.18|08:41

een mooie taak voor de EU. Maar daar lijkt de omgekeerde wet van Moor van toepassing.
EU wordt steeds groter en de besliscapaciteit halveert, Kijk bv ook naar snelle doorgaand treinen

Arco Sierts|27.04.18|10:07

Het kernprobleem is het ontbreken van adequate modellen. Zonder adequate modellen ben je niet in staat om op een geordende wijze te innoveren.
De modellering van beveiliging en ERTMS/ETCS is gebaseerd op klassieke technische denkwijzes uit het (electro)mechanische tijdperk, terwijl ERTMS/ETCS feitelijk een ICT-gebaseerd systeem is. Incomplete systeemmodellering is m.i. de kern van alle problemen op het spoor, ook die rondom marktwerking. Kom ‘es langs bij Railforum Kenniskring Systeemintegratie!

Arco Sierts|27.04.18|10:14

@Nico: de EU staat wat betreft standaardisatie op hetzelfde niveau als indertijd het CCITT in de telecom: log, burocratisch, te politiek, te laat, te traag, te duur. De gelijkenis met ISDN is in alle opzichten frappant. In de ICT werkt men tegenwoordig op basis van het RFC-proces, afkomstig uit de internetwereld. Zie wikipedia voor meer informatie hierover.

Arco Sierts|01.05.18|13:38

@Michiel: ik vind je beschouwing vanuit technologisch perspectief heel interessant; zelf had ik er nog nooit zo tegenaan gekeken. Toch wil ik je beschouwing graag uitbreiden met de vraag & de analyse van het ‘waarom’, en vooral de vraag “waarom gaat het zo moeilijk en traag in het spoorse?”. De kern van de versnelling in telecom/ICT/internet zit ‘em in allerlei modellen die innovatie mogelijk maken en versnellen. Het spoor & ERTMS werken daar nog nauwelijks mee. En DAT veroorzaakt problemen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.