Herfstblaadjes spoor, foto: ProRail

Budget voor wissels en overwegen naar aanpak herfstblaadjes

Irish Rail Infrastructure heeft met het saneren van wissels en overwegen 1,6 miljoen euro kunnen besparen op onderhoud. Dit geld investeerde de Ierse infrastructuurbeheerder in de aanpak van gladheid op het spoor door herfstbladeren. Jude Carey, hoofd van de afdeling Financiën en Commercieel Assetmmanagement bij Irish Rail Infrastructure, vertelde hier woensdag over tijdens Smart Rail in Amsterdam.

Het spoornetwerk van Ierland bestaat uit ongeveer tweeduizend kilometer spoor. “Wissels en overwegen zijn een grote kostenpost”, vertelt Carey. “Waarde dient de drijfveer te zijn bij assetmanagement voor het spoor. Waarde stel je vast door veiligheid, gevolgen voor de omgeving, kosten, de relatie met stakeholders en de reputatie mee te wegen.” Irish Rail Infrastructure zet data-analyse inzet bij het maken van investeringsbeslissingen.

Als voorbeeld noemde hij de waarde voor de spoorvervoerder bij het hebben van flexibiliteit door wissels, tegenover de reputatieschade als wissels in de winter storen door sneeuw of ijs. “Spoorvervoerders willen dat wissels en overwegen behouden blijven voor ‘het geval dat’. Maar de ‘waarde’ van deze objecten is nooit bewezen. Wij hebben een onderzoek gedaan waaruit blijkt dat wij helemaal niet zo veel wissels en overwegen nodig hebben. Vervolgens hebben we hebben data geanalyseerd om vast te stellen welke kandidaat waren voor verwijdering.”

Onderhoudskosten

Met de sanering bespaarde de spoorbeheerder 1,6 miljoen euro op onderhoudskosten. Dit bedrag werd ingezet voor de bestrijding van herfstbladeren op het spoor. “In de maanden oktober en november gaan de prestaties van het spoor omlaag. Als treinen uitvallen, dan wordt dit gemeld in de media en dat betekent reputatieschade. Doordat we deze problemen aanpakken met extra investeringen, profiteert de reiziger en verbeteren we ons imago.”

Ook in Nederland is gladheid op het spoor door vallende herfstblaadjes een hardnekkig probleem dat ieder jaar weer voor overlast en vertragingen op het spoor zorgt. De spoorsector bedacht de afgelopen jaren meerdere oplossingen voor dit probleem zoals onder meer het weglaseren van de bladeren en het voorbehandelen van het spoor met een gelinstallatie op de trein.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.