Peter Zijdemans van Ricardo Rail tijdens de ERTMS-conferentie in Milaan

‘ERTMS-systemen Europa niet op uniforme wijze geïnstalleerd’

De manier waarop verschillende lidstaten het Europese beveiligingssysteem ERTMS hebben geïnstalleerd wijkt in veel gevallen af. Daardoor is het niet vanzelfsprekend dat treinen met een ERTMS-installatie over al deze trajecten kunnen rijden. Dit is een internationaal, maar ook een nationaal probleem. Deze visie deelden Fernando Pascual van de Europese Rekenkamer en Peter Zijdemans van Ricardo Rail vorige maand tijdens de ERTMS-conferentie van UIC in Milaan.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “‘ERTMS-systemen Europa niet op uniforme wijze geïnstalleerd’”

Arco Sierts|01.05.18|00:57

Ik verbaas me over de enorme ophef die gemaakt wordt over simpele dingen die ten onrechte heel ingewikkeld gemaakt worden. Ooit zijn we begonnen met de eerste versie = Baseline 1, dat was puur & alleen een versimpelde experimenteer-versie voor proefprojecten. Baseline 2 zou de eerste echte versie van ETCS moeten worden, maar dat bleek al heel snel niet te kloppen. Dus wat gebeurd er? Iedereen gaat wat rommelen om z’n eigen project zsm af te kunnen maken. Gevolg: verschillende subversies.

Arco Sierts|01.05.18|09:31

… dus wat moet er gebeuren? Mopperen in een hoekje? Klagen op congressen? Welnee: de EU had direct in moeten grijpen en had moeten zorgdragen dat de interoperabiliteit weer hersteld wordt! Dat is hun taak, en die taak moeten ze uitvoeren. Punt uit! En als daar geld voor nodig is, dan moet dat geld er komen. Dan maar een corridor minder of later. Falen is geen optie. De EU verzaakt dus in hun taakuitvoering. Benoem dat dat ook expliciet (ipv allerlei technische detailgedoe opsommen)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘ERTMS-systemen Europa niet op uniforme wijze geïnstalleerd’ | SpoorPro.nl
Peter Zijdemans van Ricardo Rail tijdens de ERTMS-conferentie in Milaan

‘ERTMS-systemen Europa niet op uniforme wijze geïnstalleerd’

De manier waarop verschillende lidstaten het Europese beveiligingssysteem ERTMS hebben geïnstalleerd wijkt in veel gevallen af. Daardoor is het niet vanzelfsprekend dat treinen met een ERTMS-installatie over al deze trajecten kunnen rijden. Dit is een internationaal, maar ook een nationaal probleem. Deze visie deelden Fernando Pascual van de Europese Rekenkamer en Peter Zijdemans van Ricardo Rail vorige maand tijdens de ERTMS-conferentie van UIC in Milaan.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “‘ERTMS-systemen Europa niet op uniforme wijze geïnstalleerd’”

Arco Sierts|01.05.18|00:57

Ik verbaas me over de enorme ophef die gemaakt wordt over simpele dingen die ten onrechte heel ingewikkeld gemaakt worden. Ooit zijn we begonnen met de eerste versie = Baseline 1, dat was puur & alleen een versimpelde experimenteer-versie voor proefprojecten. Baseline 2 zou de eerste echte versie van ETCS moeten worden, maar dat bleek al heel snel niet te kloppen. Dus wat gebeurd er? Iedereen gaat wat rommelen om z’n eigen project zsm af te kunnen maken. Gevolg: verschillende subversies.

Arco Sierts|01.05.18|09:31

… dus wat moet er gebeuren? Mopperen in een hoekje? Klagen op congressen? Welnee: de EU had direct in moeten grijpen en had moeten zorgdragen dat de interoperabiliteit weer hersteld wordt! Dat is hun taak, en die taak moeten ze uitvoeren. Punt uit! En als daar geld voor nodig is, dan moet dat geld er komen. Dan maar een corridor minder of later. Falen is geen optie. De EU verzaakt dus in hun taakuitvoering. Benoem dat dat ook expliciet (ipv allerlei technische detailgedoe opsommen)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.