Grubbenvorst Maaslijn ProRail

Vervanging stations- en baanbeveiliging noordelijke Maaslijn gestart

Ingenieursbureau Arcadis en aannemer Dura Vermeer vervangen in opdracht van ProRail de stations- en baanbeveiliging op het tracé tussen Venlo en Nijmegen, oftewel de noordelijke Maaslijn. Dit is onderdeel van het Programma Vervanging Treinbeveiliging (PVT), waarmee vorig jaar is gestart. Dit betekent dat alle apparatuur, kabels en leidingen waarmee seinen, wissels en overwegen worden bediend worden vervangen.

Binnen het programma PVT worden onder andere traditionele relaisbeveiligingssystemen vervangen door moderne interlocking-systemen. Tegelijkertijd worden kabels en leidingen vervangen.

Glasvezel

De huidige relaisbeveiliging heeft beperkingen. Het systeem geeft niet automatisch aan wat er vervangen moet worden, waardoor onderhoudsmonteurs langer bezig zijn met het vinden van een defect. Nieuwe interlocking-systemen geven precies aan welk onderdeel aan vervanging toe is, waardoor een monteur sneller kan handelen.

Volgens ProRail heeft dit als voordeel dat de aansturing plaatsvindt via een centrale computer waardoor we bij een storing sneller kunnen zien wat er aan de hand is. Het nieuwe systeem werkt niet meer via koperen leidingen, maar via glasvezel.

Treinvervangend vervoer

Een deel van het werk kan alleen maar worden uitgevoerd wanneer er geen treinen rijden. Op de noordelijke Maaslijn is daarom ervoor gekozen het treinverkeer elke week stil te leggen in de nachten van woensdag op donderdag en in de nachten van donderdag op vrijdag na 21.00 uur. In die periodes zet Arriva op de noordelijke Maaslijn treinvervangend vervoer in. Dit zal duren tot en met september.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.