Kantoor ProRail Tulpenburgh Utrecht

ProRail krijgt voorwaardelijke boete van bijna 1,3 miljoen euro

ProRail heeft een voorwaardelijke boete gekregen voor de gebrekkige prestaties in 2017 van bijna 1,3 miljoen euro. Omdat NS verbeteringen heeft vertoond ten opzichte van 2016, krijgt de spoorvervoerder geen boete. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat legt de boete op omdat het aantal storingen waar reizigers last van hadden niet onder de norm bleef.

In 2017 kreeg ProRail het niet voor elkaar om het aantal storingen dat treinreizigers trof niet onder de norm te houden. In totaal waren er 627 problemen zoals sein- en wisselstoringen die de dienstregeling ontregelden. De norm is 610. ProRail heeft ‘geen geldig excuus’ voor de storingen, schrijft Van Veldhoven dinsdag aan de Tweede Kamer. En daarom legt de staatssecretaris de boete op.

Voorwaardelijk

Volgens de staatssecretaris heeft ProRail ‘de juiste sturing op het terugdringen van hinderlijke verstoringen te pakken’ en is de boete daarom voorwaardelijk. Als de spoorbeheerder de prestaties in 2018 weet te verbeteren, hoeft het bedrag niet worden betaald. NS heeft geen boete gekregen omdat het spoorbedrijf de prestaties heeft verbeterd in 2017.  ‘NS voldoet op alle prestatie-indicatoren voor 2017 aan de gemaakte afspraken’, volgens staatssecretaris Van Veldhoven.

In 2017 kregen zowel NS als ProRail boetes opgelegd door de toenmalige staatssecretaris Sharon Dijksma. ProRail moest 1,05 miljoen betalen wegens te lage stiptheid. NS kreeg een boete van 1,25 miljoen voor de kiezen omdat de treinen te vaak te laat waren en er te weinig zitplek was in de treinen tijdens spitsuren. Ook was de prestatie op de hogesnelheidslijn ondermaats.

Hsl

Volgens de jaarverantwoording van NS en ProRail presenteren beide partijen op het hsl-spoor beter dan in voorgaande jaren. ‘Het klantoordeel en de zitplaatskans komen boven de streefwaarde uit’, schrijft Van Veldhoven. Volgens de bewindsvrouw is de dienstregeling vooruitgegaan doordat er maatregelen uit het Verbeterprogramma HSL-Zuid zijn doorgevoerd.

Dit betekent ook dat NS binnen het three-strikes-principe geen derde strike op rij heeft gekregen. Eerder was wetgeving aangenomen die het mogelijk maakte om de HSL-concessie in te trekken als de spoorvervoerder er tot drie keer niet in slaagt om de prestatie-afspraken te behalen. NS mag daarom blijven rijden op de hsl.

NS en ProRail hebben extern onderzoek uit laten voeren op de hsl. Volgens dit onderzoek ‘staan de prestaties op de HSL-Zuid onder druk door drukte op de conventionele delen van de HSL-corridor en de combinatie van complexe infrastructuur en materieel’. Naar verwachting zullen de prestaties op de hogesnelheidslijn in 2018 dalen, omdat er dan nog meer treinen over dit tracé rijden. De IC Brussel en Eurostar rijden vanaf volgende maand namelijk ook via de hsl.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.