Station Groningen. Foto: ProRail

Staatssecretaris: ‘Non-stop intercity’s niet snel rendabel’

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat denkt dat non-stop intercitytreinen tussen provincies zoals Limburg en Friesland en de Randstad niet snel rendabel zullen zijn. Ze reageert hiermee op Kamervragen van Kamerlid Mustafa Amhaouch (CDA). De vragen waren gesteld naar aanleiding van een interview met ProRail-topman Pier Eringa, waarin hij zei tijdens spitsuren supersnelle intercityverbindingen te willen tussen Leeuwarden, Groningen en de Randstad.

“Gezien de Nederlandse situatie met relatief korte reisafstanden en stedelijke gebieden die dicht bij elkaar liggen, zijn wensen voor een geheel nieuwe snelle verbinding naar de landsdelen niet snel rendabel,” aldus Van Veldhoven. “Dat geldt ook voor het geschikt maken van bestaande infrastructuur voor zeer hoge snelheden. Bij onderzoek naar de Zuiderzeelijn (snelle verbindingen van Groningen en Leeuwarden naar de Randstad) is in 2006 bijvoorbeeld al geconcludeerd dat de positieve effecten te beperkt waren in relatie tot de hoge investeringen.”

Volgens de staatssecretaris is de rentabiliteit van de treinen erg belangrijk: “Voor elk kabinet geldt dat met de beschikbare middelen een zo groot mogelijk effect moet worden bereikt. Daarom is het voor mij van belang om uitgewerkte plannen en reële keuzemogelijkheden in samenhang te toetsen op maatschappelijke effecten, kosten, haalbaarheid en maakbaarheid.” Hierbij noemt Van Veldhoven dat het voordeel of nadeel voor reizigers een belangrijke factor is.

Supersnel

Pier Eringa liet in een interview met de Leeuwarden Courant weten wel heil te zien in supersnelle treinen tussen de Friese stad, Groningen en de Randstad. Deze treinen zouden alleen tijdens de spits moeten rijden, zonder te stoppen op tussengelegen stations. De ProRail-directeur zei dat hij hiervoor al plannen had gemaakt met NS en dat deze nog moeten ‘worden afgestemd met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat’.

Volgens Van Veldhoven zijn er geen concrete plannen voor deze non-stop service.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Staatssecretaris: ‘Non-stop intercity’s niet snel rendabel’”

Derk van Dorth|26.03.18|17:15

L’histoire se repête. Van 1978-1981 kenden we al de IC+ Heerlen-Den Haag, Maastricht-Amsterdam en Groningen – Den Haag, getrokken mat, reservering, extra’s als kranten, minder stops. Vervolgens wilde de politiek méér stops; tot het niet meer paste dan wel functioneel was. Lees ook Wikipedia al vergeet men daar 502/501.

Wiebe Goossen|29.03.18|15:12

Kan men voor een snelle verbinding nog wel om een spoor over/langs de Afsluitdijk heen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.