‘Een Eurostar-trein doorkruist vijf technische gebieden’
Een Eurostar-hogesnelheidstrein op het traject Londen-Amsterdam doorkruist maar liefst vijf technische gebieden. De trein schakelt daarin meerdere malen over naar een andere bovenleidingspanning en spoorbeveiligingssysteem. Daarom is het besturen van een Eurostar-hogesnelheidstrein erg bijzonder, vertelt Traction Inspector Michael Kox bij Eurostar. Een Traction Inspector is niet alleen machinist, maar mag ook professionals opleiden en begeleiden. SpoorPro sprak Kox tijdens de testrit tussen Amsterdam en Londen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
“De trein schakelt daarin meerdere malen over naar een andere bovenleidingspanning en spoorbeveiligingssysteem. Daarom is het besturen van een Eurostar-hogesnelheidstrein erg bijzonder …”.
Dat is best bijzonder ja … Je kunt ook zeggen dat het diep triest is dat we al vele jaren niet in staat zijn gebleken om een universeel treinbeveiligingssysteem te bouwen wat voor alle tractievoertuigen tot standaard is verheven. Dat zou de belastingbetaler een hoog geld schelen.