Verkeersleidingspost, foto: ProRail / Christian Richters

ProRail doet mee aan proef online handelsplatform restmaterialen

Spoorbeheerder ProRail is onderdeel van een pilot om een online handelsplatform op te starten. Via dit platform worden vraag en aanbod naar restmaterialen aan elkaar gekoppeld, om een duurzame circulaire economie op gang te brengen. Naast ProRail doen onder andere DSM, Schiphol, Rijkswaterstaat en Sodexo mee met de proef.

Bedrijven proberen zelf al een circulaire economie op gang te brengen, maar doen dat op een te kleine schaal, namelijk alleen binnen het bedrijf zelf. Door bij meerdere bedrijven materiaal op te geven voor hergebruik, ontstaat er een grotere gezamenlijke pool. Zo groeit het aanbod, waardoor er een grotere, stabiele stroom op gang kan komen gebracht en de cirkel in stand kan worden gehouden.

Online platform

De bedrijven krijgen hulp van de startup Excess Material Exchange (EME). Dit online platform maakt gebruik van blockchain technologie en Artificial Intelligence om bedrijven aan elkaar te koppelen. Blockchain betekent, simpel gezegd, dat data op verschillende computers wordt bewaard. Niemand is eigenaar. Iedereen kan data toevoegen, maar niet zomaar verwijderen. Zo kunnen er niet willekeurig wijzigingen worden aangebracht in de database. Het resultaat is een betrouwbaar systeem. De AI leest en interpreteert alle ingevoerde data razendsnel en koppelt op basis daarvan bedrijven aan elkaar.

Een circulaire economie houdt simpelweg in dat gebruikte materialen opnieuw worden gebruikt. Zo wordt de druk op de vraag naar grondstoffen verlicht: als materialen zoals dwarsliggers worden hergebruikt, is het onnodig om nieuwe te maken. Dat is duurzamer, maar ook nodig, want grondstofschaarste wordt een probleem in de toekomst, volgens één van de oprichters van het platform.

Materiaalstromen

ProRail brengt in eerste instantie drie verschillende materiaalstromen in. Dat kan bijvoorbeeld materiaal van de oude verkeersleidingspost Utrecht zijn, of spoorstaven en betonnen dwarsliggers. Welk materiaal de spoorvervoerder daadwerkelijk gaat inbrengen wordt nu uitgezocht. Dit hangt af van de kwaliteit van de materialen en of ProRail de eigenaar is. ProRail is ook van plan materialen te gaan afnemen, namelijk voor de nieuwe verkeersleidingspost Groot Rotterdam in Barendrecht. Bij de bouw van de nieuwe verkeersleidingspost in Utrecht is al rekening gehouden met circulair materiaalgebruik.

ProRail maakte begin dit jaar bekend dat de spoorbeheerder zou gaan samenwerken met Rijkswaterstaat, Alliander en Madaster om het materiaalgebruik bij infraprojecten beter te registreren. Ze beginnen met een leeromgeving en werken naar een online materialenbibliotheek toe. Ook bij dit project is het doel om materialen zoveel mogelijk te hergebruiken om een circulaire economie op te starten.

Lees ook:
ProRail en Rijkswaterstaat gaan materiaalgebruik beter registreren

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail doet mee aan proef online handelsplatform restmaterialen”

Ik vraag mij af of ze in het buitenland dat ook doen? Ik vind dit een goed idee. Maar ik vrees dat het Europees gezien verder nog niet eerder is over nagedacht. Laat staan in landen zoals bijvoorbeeld in België en Hongarije. Ik heb het idee dat ze in het buitenland dit idee ook kunnen gaan volgen. En niet alleen in Nederland.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.