De Thalys rijdt over de hsl-brug/moerdijkbrug/brug Hollandsch Diep over het Hollandsch Diep. Foto: Hollandse Hoogte.

Infraspeed dient miljoenenclaim in vanwege schade aan HSL-Zuid

Nederland, Moerdijk, 30 juli 2015, HSL Thalys, HSL-trein Thalys-trein spoor sporen internationale hogesnelheidstrein trein thalys HSL High-Speed Line hogesnelheidstrein treinverbinding train / Nederlandse Spoorwegen NS treinen trein passagiers spoor spoorverbinding naar Belgie en Frankrijk Parijs reizen reis spoorbrug brug bruggen trein treinen spoorbruggen Moerdijkbrug Moerdijkbruggen rails Foto; Peter Hilz / HH

Infraspeed heeft een claim van tien miljoen euro ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor het herstellen van schade aan de HSL-Zuid. De Traxx-locomotieven die er nu rijden zouden schade aan de spoorinfrastructuur veroorzaken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

7 reacties op “Infraspeed dient miljoenenclaim in vanwege schade aan HSL-Zuid”

Henk Angenent|08.03.18|11:44

Ik ben geen technisch whizkid, maar het lijkt me sterk dat Traxx-wielen meer schade veroorzaken dan Thalys-wielen.
Tja, je kunt natuurlijk altijd proberen je winst op te krikken door het geld bij anderen weg te halen… Laten we hopen dat I&M hier niet intrapt. En de kosten van het onderzoek op Infraspeed verhaalt als hun verhaal onzin blijkt te zijn.

Sankt German|08.03.18|12:11

Grappig dat ik laatst mocht lezen dat trek trek de oorzaak zou zijn van bovenmatige slijtage aan de infra, hoe zou een Thalys dan zijn uitgevoerd.

John rdam|08.03.18|14:44

Het was toch het ministerie dat ooit zelf de aanleg van de HSL op zich nam omdat men dat veel beter dacht te kunnen dan de toenmalige spoorsector? Hebben die buitenstaanders toen spoorinfra ontworpen die niet bestand is tegen gebruik door treinen? LOL

Arco Sierts|08.03.18|15:56

@John Rdam: het gaat hier niet over de aanleg, maar over het gebruik en de daardoor (naar beweren van Infrapeed) ontstane schade.
Als je verstand van spoor hebt, dan weet je ook dat een spoorlijn in de bogen een verkanting heeft die optimaal is voor de ontwerpsnelheid. Ga je structureel fors langzamer rijden, dan betekent dit extra slijtage van de binnenboogse spoorstaaf. Ik weet niet of dat het onderhavige issue is, maar het ligt wel voor de hand.

Eric Struch|08.03.18|16:00

Bij de oorspronkelijke Traxx zijn de tractie-motoren gemonteerd in tramophanging. Hoe is dat bij de uitvoering waarmee NS op de HSL rijdt?

Arco Sierts|09.04.20|13:23

@Eric: klopt. De TRAXX-MS op de HSL heeft helaas ook diezelfde tramophanging, omdat ze oorspronkelijk als leaseloc voor cargo bedoeld waren. Dat is ook de kern van het trillingsprobleem bij Gilze, Dorst en Oisterwijk. Vroegah werd 100 km/u als de grens van tramophanging gezien. Door de intro van (lichtere/robuustere) draaistroommotoren kon die grens opgerekt worden tot nu 140 km/u. De hoge onafgeveerde massa leidt echter wel tot ‘wippers’ op overgangspunten, en dat drrreunt en trrrilt doorrr…

Arco Sierts|09.04.20|14:18

@ Henk Angenent : het is dus wel zo, en er zijn hier al twee redenen genoemd: 1) de lagere snelheid vs (niet-)optimale verkanting, en 2) het probleem van de tramophanging bij 160 km/u (=hogere onafgeveerde massa = hardere klappen op het spoor)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Infraspeed dient miljoenenclaim in vanwege schade aan HSL-Zuid | SpoorPro.nl
De Thalys rijdt over de hsl-brug/moerdijkbrug/brug Hollandsch Diep over het Hollandsch Diep. Foto: Hollandse Hoogte.

Infraspeed dient miljoenenclaim in vanwege schade aan HSL-Zuid

Nederland, Moerdijk, 30 juli 2015, HSL Thalys, HSL-trein Thalys-trein spoor sporen internationale hogesnelheidstrein trein thalys HSL High-Speed Line hogesnelheidstrein treinverbinding train / Nederlandse Spoorwegen NS treinen trein passagiers spoor spoorverbinding naar Belgie en Frankrijk Parijs reizen reis spoorbrug brug bruggen trein treinen spoorbruggen Moerdijkbrug Moerdijkbruggen rails Foto; Peter Hilz / HH

Infraspeed heeft een claim van tien miljoen euro ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor het herstellen van schade aan de HSL-Zuid. De Traxx-locomotieven die er nu rijden zouden schade aan de spoorinfrastructuur veroorzaken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

7 reacties op “Infraspeed dient miljoenenclaim in vanwege schade aan HSL-Zuid”

Henk Angenent|08.03.18|11:44

Ik ben geen technisch whizkid, maar het lijkt me sterk dat Traxx-wielen meer schade veroorzaken dan Thalys-wielen.
Tja, je kunt natuurlijk altijd proberen je winst op te krikken door het geld bij anderen weg te halen… Laten we hopen dat I&M hier niet intrapt. En de kosten van het onderzoek op Infraspeed verhaalt als hun verhaal onzin blijkt te zijn.

Sankt German|08.03.18|12:11

Grappig dat ik laatst mocht lezen dat trek trek de oorzaak zou zijn van bovenmatige slijtage aan de infra, hoe zou een Thalys dan zijn uitgevoerd.

John rdam|08.03.18|14:44

Het was toch het ministerie dat ooit zelf de aanleg van de HSL op zich nam omdat men dat veel beter dacht te kunnen dan de toenmalige spoorsector? Hebben die buitenstaanders toen spoorinfra ontworpen die niet bestand is tegen gebruik door treinen? LOL

Arco Sierts|08.03.18|15:56

@John Rdam: het gaat hier niet over de aanleg, maar over het gebruik en de daardoor (naar beweren van Infrapeed) ontstane schade.
Als je verstand van spoor hebt, dan weet je ook dat een spoorlijn in de bogen een verkanting heeft die optimaal is voor de ontwerpsnelheid. Ga je structureel fors langzamer rijden, dan betekent dit extra slijtage van de binnenboogse spoorstaaf. Ik weet niet of dat het onderhavige issue is, maar het ligt wel voor de hand.

Eric Struch|08.03.18|16:00

Bij de oorspronkelijke Traxx zijn de tractie-motoren gemonteerd in tramophanging. Hoe is dat bij de uitvoering waarmee NS op de HSL rijdt?

Arco Sierts|09.04.20|13:23

@Eric: klopt. De TRAXX-MS op de HSL heeft helaas ook diezelfde tramophanging, omdat ze oorspronkelijk als leaseloc voor cargo bedoeld waren. Dat is ook de kern van het trillingsprobleem bij Gilze, Dorst en Oisterwijk. Vroegah werd 100 km/u als de grens van tramophanging gezien. Door de intro van (lichtere/robuustere) draaistroommotoren kon die grens opgerekt worden tot nu 140 km/u. De hoge onafgeveerde massa leidt echter wel tot ‘wippers’ op overgangspunten, en dat drrreunt en trrrilt doorrr…

Arco Sierts|09.04.20|14:18

@ Henk Angenent : het is dus wel zo, en er zijn hier al twee redenen genoemd: 1) de lagere snelheid vs (niet-)optimale verkanting, en 2) het probleem van de tramophanging bij 160 km/u (=hogere onafgeveerde massa = hardere klappen op het spoor)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.