Spoorlijn 66 R02 Brugge-Kortrijk in Loppem Infrabel

Toename dodelijke ongevallen op Belgische overwegen in 2017

In België vielen vorig jaar meer doden op spoorwegovergangen dan het jaar daarvoor. In 2017 waren er negen ongelukken met dodelijke afloop. Dat zijn er vijf meer dan in 2016. In 2017 gebeurden er 51 ongelukken op overwegen, tegenover 45 in 2016. De Belgische spoorbeheerder Infrabel noemt het niet naleven van de verkeersregels en roekeloos gedrag als hoofdoorzaken van de ongelukken. Alle incidenten op overwegen gecombineerd veroorzaakten gemiddeld tweeënhalf uur vertraging op het spoor per dag.

Op zondag 19 november 2017 komen een 68-jarige vrouw en 8-jarig meisje om na een aanrijding met een trein aan een gesloten overweg. Op vrijdag 15 september 2017 overleed een man toen hij bij een gesloten spoorwegovergang toch over probeerde te steken, hij wordt gegrepen door een trein. Dat zijn enkele voorbeelden van ongelukken met een dodelijke afloop.

Havengebied

Van de 51 ongevallen in 2017 vonden er 33 plaats op tracés buiten het havengebied. Dertig daarvan waren op reizigerslijnen en drie op goederenlijnen. Achttien ongevallen gebeurden op goederenlijnen in havengebied, waarvan 16 bij Antwerpen. Bij 44 van de 51 ongevallen was een voertuig betrokken. Hierbij vielen zes doden. De overige zeven ongevallen betrof drie voetgangers, twee fietsers en twee bromfietsers.

Infrabel is bezig met verschillende proefprojecten bij de spoorwegovergangen in de Antwerpse haven, zoals het installeren van extra seinen, plaatsen van extra bellen en het koppelen van de overweg aan de verkeerslichten. Daarnaast worden er bewustmakingscampagnes georganiseerd. Ook buiten de Antwerpse haven organiseert de spoorbeheerder regelmatig campagnes voor jongeren en het grote publiek.

Verkeersregels

Infrabel benadrukt dat het niet respecteren van verkeersregels de hoofdoorzaak is van deze ongelukken. Daarom roept de Belgische spoorbeheerder alle weggebruikers nogmaals op om altijd te stoppen als de rode lichten knipperen, de bel rinkelt en de slagbomen gesloten of in beweging zijn.

In totaal waren er 445 incidenten bij spoorwegen in 2017. Die incidenten zijn niet alleen ongelukken, maar ook bijvoorbeeld een afgereden slagboom of een geknapte bovenleiding. Samen zorgden die voor gemiddeld tweeënhalf uur vertraging per dag. Dat is een toename van 15 procent ten opzichte van 2016: toen waren er 391 incidenten. Die representeerden 2 uur en 11 minuten vertraging per dag.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.