Lint trein Maaslijn Limburg

11 miljoen euro tekort bij opwaardering Maaslijn

Er is een tekort van ongeveer 11 miljoen euro ontstaan bij de opwaardering van de Maaslijn, het tracé tussen Roermond en Nijmegen. Daardoor gaat de bouw van station Grubbenvorst Greenport-Venlo niet door en loopt het project een jaar vertraging op. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. 

Op de Maaslijn kunnen nu alleen nog maar dieseltreinen rijden, maar de lijn wordt geëlektrificeerd. Het project was begroot op basis van het prijspeil van 2014. Door de groei van de economie zijn de kosten sneller opgelopen dan werd ingeschat, schrijft de staatssecretaris. Daardoor is er nu een tekort ontstaan van ongeveer 11 tot 13 miljoen euro.

Station Grubbenvorst

De bouw van station Grubbenvorst Greenport-Venlo wordt daarom vooralsnog uitgesteld. Vanuit het Rijk was 6,5 miljoen euro gereserveerd voor dit station, dit wordt niet aangevuld om het tekort op te vangen. Op de korte termijn rijden hier bussen. Het totale project heeft door de discussie over Grubbenvorst ook vertraging opgelopen: naar verwachting wordt het in 2022 afgerond, volgens een brief van gedeputeerde Hubert Mackus van Limburg.

In totaal heeft het Rijk 74,5 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het project. 30,25 miljoen euro is voor de elektrificatie van de spoorlijn. 25,2 miljoen euro wordt besteed aan versnellingsmaatregelen op de Noordelijke en Zuidelijke Maaslijn. Voor de risicoreservering voor opstelsporen is 1 miljoen beschikbaar gesteld.

Spoorwegovergang

Verder is 18 miljoen begroot voor de realisatie van een tunnel onder het spoor door bij spoorwegovergang bij Vierpaardjes bij Venlo. Op deze overgang gebeuren veel ongelukken. Voormalig staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Sharon Dijksma tekende in februari 2017 een overeenkomst om deze plek te ondertunnelen. De 18 miljoen wordt aangevuld door 13,5 miljoen van provincie Limburg en hetzelfde bedrag van de gemeente Venlo.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “11 miljoen euro tekort bij opwaardering Maaslijn”

Marc Busio|28.02.18|12:21

Bespeur ik hier een nieuwe trend? Waren we er al aan gewend geraakt dat standaard ieder railproject tijdens de uitvoeringsfase zowel budget als planning overschrijdt, nu geldt dat dus ook al voor de ontwerpfase!

Arco Sierts|09.03.18|18:53

Het wordt hoog tijd dat er een onderzoek komt naar de werking van de spoormarkt. En dan bedoel ik niet het vervoer, maar de infrazijde. Spoorinfra begint steeds meer te lijken op de markt van speciale medicijnen: alles wordt absurd duur x 1000%, en er lijkt geen houden aan. In een ander bericht lees ik dan de ombouw van Amsterdam centraal een whopping 540 miljoen kost. Ruim een half miljard! Met een 10e spoor komt er patsboem nog 100 miljoen bij. Wat is dit voor waanzin?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.