assen station bouw hoogste punt foto: ProRail

Vernieuwing station Assen in volle gang

Station Assen wordt volledig vernieuwd. Spoorbeheerder ProRail en hoofdaannemer Hegeman zijn in 2016 gestart aan de bouw van het nieuwe station in de stad in Drenthe. De werkzaamheden aan het spoor zijn in 2017 afgerond, maar het totale eindresultaat wordt eind 2018 opgeleverd.

Assen is de snelst groeiende stad in het noorden van Nederland. Daarom wordt niet alleen het station verbouwd, ook het spoor wordt aangepakt om de capaciteit te verhogen. Zo is perron 1 verbreed en verlengd, zodat er een intercity kan stoppen.

Het sporenplan is aangepast. Daardoor is er nu ruimte voor een extra pendeltrein in de spitsuren tussen Groningen en Assen. Deze trein kan nu keren in Assen. Een aantal wissels rondom het station zijn weggehaald om de kans op storingen te verminderen. De overige wissels worden vernieuwd, evenals het spoor. Spoor 4 en 5 werden al langere tijd niet gebruikt, daarom zijn deze verwijderd.

(Tekst loopt door onder de afbeelding)Station Assen Afbeelding: ProRail

Fietskelder

Het station krijgt een nieuwe fietskelder met plaats voor 2600 fietsen. De eerste rekken zijn al geplaatst. Er ligt straks een reizigerstunnel onder de perrons en sporen. De liftschachten zijn al aangebracht op het station. Vanaf half mei kunnen reizigers gebruik maken van deze nieuwe voorzieningen.

(Tekst loopt door onder de foto)Fietskelder station Assen Foto: ProRail

Het dak van het station is driehoekig en valt over zowel het station als de sporen. Het hoogste punt van deze houten luifel werd op 29 november bereikt. De bouw hiervan was niet eenvoudig omdat elk stukje andere afmetingen heeft. Het past maar op een manier in elkaar. Op de houten constructie worden lichtdoorlatende platen gelegd. Daaromheen wordt een groene rand gecreëerd. Hierop ligt straks sedum. De oostkant van het station krijgt een nieuwe ingang met een lift en trap.

Vervangend busvervoer

In het weekend van Hemelvaart wordt de treindienst gestaakt voor de werkzaamheden. Er rijdt vervangend busvervoer. De rest van de verbouwing blijven de treinen wel rijden.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.