station R-Net waddinxveen triangel Foto: ProRail

Station Waddinxveen Triangel geopend

Het station Waddinxveen Triangel is vorige week donderdag officieel geopend. Het nieuwe station ligt tussen Alphen aan den Rijn en Gouda en is onderdeel van het R-net netwerk.

Het station is onderdeel van plannen voor hoogwaardig openbaar vervoer van de provincie Zuid-Holland, om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren. Waddinxveen Triangel is een van de twee nieuwe stations op dit traject, de andere is Boskoop Snijdelwijk. Ook dit station ligt op de lijn tussen Alphen aan den Rijn en Gouda en is in december 2017 in gebruik genomen. In september 2017 is dit tracé aangepast zodat er vier treinen per uur kunnen rijden.

R-net

Iets meer dan een jaar geleden, in januari 2017, begon de bouw van het nieuwe station. Nu ligt er een station met een grote fietsenstalling, parkeerplaatsen en kiss & ride-plaatsen. Onder het spoor door is een fiets- en voetgangerstunnel gebouwd. Lokaal kunstenaar Ruud Kooger nog een muurschildering aan op de wanden van de tunnel.

Sinds december 2016 rijden er nieuwe treinen tussen Alphen aan den Rijn en Gouda. De treinen zijn van de NS en rijden onder de vlag van R-net. Onder deze naam rijden bussen, trams en metro’s en nu dus ook treinen in de Randstad.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Station Waddinxveen Triangel geopend”

baxspace|19.02.18|19:26

Trek die lijn met veel haltes (Hazerswoude en Zoeterwoude) eindelijk eens door ri. Leiden! Het zou de N11 ontlasten. Studeer naar nieuwe trajecten Leiden in, en bedenk hoe Leiden als hub van dit soort lijnen kan zijn. Laat deze trein doorrijden ri. Haarlem of Hoofddorp! Dat noem je pas r-net. Maar goed, alle begin is moeilijk.

Marc Busio|20.02.18|11:59

Dit project geeft mij een beetje het idee dat al het geld dat men indertijd uit had willen geven aan de Rijn-Gouwe-lijn (Lightrail van Gouda naar Leiden en liefst doorgetrokken naar Noordwijk en Katwijk) nu maar wordt gestoken in het ‘opleuken’ van het spoorlijntje Gouda-Alphen a/d Rijn. Het doet dan ook meer denken aan een werkverschaffingsproject dan dat het een wezenlijke bijdrage levert aan de randstedelijke mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.