Werkzaamheden bovenleiding, spoor. Foto: Phil Adams, Network Rail

Network Rail investeert miljarden in Britse spoor

Network Rail gaat de komende vijf jaar 47 miljard pond (ongeveer 52 miljard euro) steken in het verbeteren en uitbreiden van het Britse spoor. Het is een vervolg op het vorige vijfjarenplan, dat in 2019 afloopt. De bedoeling van dit nieuwe plan is om meer treinen te laten rijden en het vervoer betrouwbaarder te maken. De spoorbeheerder gaat ook verder met de digitalisering van het spoor.

Het zogeheten Strategic Business Plan (SBP) bevat vier speerpunten: veiligheid, betrouwbaarheid, efficiëntie en groei. Het spoor wordt betrouwbaarder gemaakt: vertragingen moeten met 15 procent afnemen. Ook efficiëntie is belangrijk: er wordt 25 procent meer geïnvesteerd in verbeteringen van het spoor maar ook in het dagelijks onderhoud, anticiperend op de groei van het aantal treinen dat op het spoor rijdt. Network Rail verhoogt namelijk het aantal treindiensten met duizend per dag, omdat er een enorme toename in reizigers wordt verwacht. De afgelopen twintig jaar is het aantal passagiers verdubbeld en tegen 2040 wordt een groei van 40 procent verwacht.

Milieu

Veiligheid staat hoog op de agenda. De spoorbeheerder wil met betere inspecties en beter assetmanagement de kans op een treinongeluk met 10 procent terugbrengen. Het gedateerde analoge beveiligingssysteem wordt vervangen door het digitale beveiligingssysteem ECTS. Hiervoor moet in de komende vijftien jaar 63 procent van de bestaande seinen worden vervangen. Ook is het milieu een belangrijk onderwerp: Network Rail wil het energieverbruik met 18 procent reduceren. Ook moet de CO2-uitstoot met 25 procent verminderen. Diversiteit staat op de agenda: Network Rail wil 50 procent meer vrouwen aannemen.

Zo wordt de lijn van de Schotse grens naar het Londense station King’s Cross aangepakt. Ook in het tracé van Sheffield, wat ten oosten van de stad Manchester ligt, naar St. Pancras in Londen wordt geld gestoken, met het doel om storingen in de dienst als gevolge van infrastructuur problemen op deze trajecten te verminderen. Er wordt meer dan twee miljard pond geïnvesteerd in de Anglia route, die ten noordoosten van Londen ligt. Daardoor kan het treinverkeer toenemen en worden de aansluitingen verbeterd.

Economische groei

Volgens Network Rail brengt het plan veel voordelen met zich mee: het zou bijdragen aan economische groei omdat het voor meer banen en huizen zou zorgen. Dit is een eerste versie van het SBP, in maart 2019 volgt het definitieve plan.

Onderwerpen:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.