Driebergen bouwkuip met water. Foto: ProRail

Duikers helpen bij storten onderwaterbeton station Driebergen-Zeist

Station Driebergen-Zeist wordt verbouwd en daarvoor gaan duikers onder water in de bouwkuip helpen met het storten van onderwaterbeton. Het station wordt de komende jaren volledig vernieuwd en gaat in 2020 open.

Het nieuwe station ligt straks deels ondergronds. Onder het maaiveld moet er ruimte worden gemaakt voor nieuwe tunnels onder het spoor. Eerst is er een waterdichte bouwkuip gemaakt. In de kuip staat een laag water. Vervolgens is daar zand uit weggegraven en is het beton gestort. Daarna moeten de ankerpalen, die al eerder waren geplaatst, bevestigd om te zorgen dat alles op zijn plaats blijft. Hier komen de duikers aan te pas: deze moeten onder water de werkzaamheden begeleiden en controleren.

Ondergronds

In het stationsgebied moeten auto’s vaak lang wachten voor de overweg. Daarom wordt de straat verbreed en gaat hij voortaan onder het spoor door. De overweg wordt opgeheven. Er wordt ook een ondergrondse fietskelder gebouwd, evenals een parkeergarage en busstation. Ook wordt het spoor bij het station verdubbeld, zodat er meer treinen kunnen rijden. Het nieuwe stationsplein loopt onder de sporen door. ProRail wil het nieuwe station zo energieneutraal mogelijk maken, daarom krijgt het zonnepanelen op de perronkappen. De bomen die zijn weggehaald worden teruggeplaatst of vervangen. Naar verwachting duren de werkzaamheden tot 2020.

Lees ook:

Duikers ingezet voor aanleg fietsgarage Stationsplein Deventer

Bouwkuip damwanden waterglas Driebergen-Zeist. Afbeelding: ProRail

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Duikers helpen bij storten onderwaterbeton station Driebergen-Zeist”

G Winkel|14.02.18|12:20

Het verhaal komt niet overeen met de afbeelding. In stap 4 worden de ankerpalen geplaatst. Later, in stap 6, wordt onderwaterbeton gestort. De duikers hebben niet alleen een controlerende taak maar die moeten een muurvaste verbinding tussen beton en ankerplaten maken. De opwaardse druk van het grondwater zou de bouwkuip na het leegpompen anders over de palen omhoog duwen.

Frans Appel|23.02.18|10:29

Jammer dat ik het plaatje niet kan vergroten. Nu is het te klein om te lezen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.