Flirt3 Eurobahn van Hengelo naar Bielefeld. Foto: Keolis

Keolis: treindienst Hengelo-Bad Bentheim start 26 februari

Keolis Duitsland start de treindienst tussen Hengelo en het Duitse Bad Bentheim op 26 februari weer op. De vervoerder heeft samen met fabrikant Stadler de problemen opgelost. Eerder was Keolis Duitsland genoodzaakt de treindienst uit te stellen: de nieuwe Flirt 3-treinen konden niet op het Nederlandse deel van het tracé rijden, omdat er problemen waren met het omschakelen naar de Nederlandse bovenleidingspanning.

Tot eind februari rijden er zestien testritten per dag op het traject tussen Hengelo en Bad Bentheim om de ingevoerde oplossingen te testen. Ook worden de laatste reparaties uitgevoerd. “Wij betreuren het feit dat we medio januari de reiziger niet de beloofde dienstverlening konden bieden”, zegt Magali Euverte, directeur Keolis Duitsland.

Vervangend busvervoer

De Flirt 3-treinen van Stadler zijn geschikt voor 15 en 25kV wisselspanning en 1,5kV gelijkspanning. Daardoor kunnen de treinen op zowel het Nederlandse als het Duitse spoor rijden, maar juist het schakelen tussen de verschillende stroomvoorzieningen leverde problemen op.

Op zondag bij het opstarten van de treinverbinding bleken er al technische problemen te zijn bij de grensovergang. Volgens Keolis werden er tijdens de testfase alleen ‘incidentele problemen’ geconstateerd, maar verergerden de problemen op zondag en maandag. De vervoerder was daarom genoodzaakt om tijdelijk treinvervangend busvervoer in te zetten. Er werd besloten de treinen voorlopig niet in te zetten op het Nederlandse spoor.

Lees ook:

Keolis: voorlopig geen treinen tussen Hengelo en Bielefeld

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.