Eurostar, hogesnelheidstrein Siemens

Pas in 2020 rechtstreekse Eurostar vanuit Amsterdam

De eerste rechtstreekse Eurostar hogesnelheidslijn van Amsterdam naar Londen gaat naar verwachting pas in de dienstregeling van 2020 mee. Dat laat staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven weten in een brief aan de Tweede Kamer. Er moeten eerst afspraken worden gemaakt tussen deelnemende landen over beveiligings- en grenscontroles. In april gaan de eerste Eurostar-treinen wel rijden, maar het is onduidelijk hoe deze dienstregeling eruit zal zien.

“Voor de realisatie van deze directe Eurostar-verbinding zal de Nederlandse overheid afspraken moeten maken met de andere betrokken landen (België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk) over de uitvoering van de grenscontroles en de politiële- en justitiële samenwerking,” schrijft Van Veldhoven in de brief naar de Tweede Kamer. “Deze internationale afspraken zullen deels in verdragen moeten worden vastgelegd.” Deze verdragen zijn de verantwoordelijkheid van staatssecretaris van Justitie en Veiligheid Mark Habers.

Van Veldhoven vervolgt in haar brief: “In een tijdsgewricht waarin alle landen vanwege terreurdreiging en migratiestromen belangrijke waarde hechten aan grenscontroles en beveiliging, moet dit uiteraard zorgvuldig en in nauw overleg met de betrokken landen en uitvoeringsorganisaties gebeuren. Dit kost tijd.”

Grenscontrole

Volgens de eerste plannen uit 2013 zou de treindienst in december 2016 starten. In 2016 lieten Eurostar en NS weten dat ze voorkeur hadden voor een ‘directe’ treindienst, waarbij grenscontroles in de Nederlandse stations plaatsvindt in plaats van in Brussel, zoals eerst de bedoeling was.

Perron 1 op Rotterdam Centraal en perron 15 op Amsterdam Centraal worden wel klaargestoomd voor grenscontroles. ProRail liet eerder weten met deze voorbereidingen te zijn gestart. Er wordt ook nieuw personeel voor de Koninklijke Marechaussee geworven en opgeleid, volgens Van Veldhoven.

Testritten

NS en Eurostar zijn begin dit jaar gestart met testritten. NS verwacht in april klaar te zijn met de operationele faciliteiten, waaronder de aanpassingen aan perron 1. Op 4 april 2018 rijden de eerste Eurostar-treinen twee keer per dag. Daarbij zullen ze moeten overstappen in Brussel voor grenscontroles.

Ook liet NS eerder al weten in onderhandeling te zijn met Eurostar om per 2019 een derde trein per dag te laten rijden. Deze derde trein zou al een verkorte reistijd hebben ten opzichte van de eerste twee treinen: het is de bedoeling dat reizigers op Rotterdam Centraal en Brussel Zuid alleen kunnen uitstappen om de controles op Brussel te verkorten. Daardoor duurt de reis drieënhalf uur in plaats van vier uur. Als de trein in 2020 rechtstreeks rijdt, duurt de rit uiteindelijk drie uur en een kwartier.

Update: 13 februari.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Pas in 2020 rechtstreekse Eurostar vanuit Amsterdam”

John rdam|08.02.18|16:07

“het is de bedoeling dat reizigers op Rotterdam Centraal en Brussel Zuid alleen kunnen uitstappen om de controles op Brussel te verkorten.” ???
Dus je mag wel van Amsterdam naar Rotterdam en Brussel met de Eurostar, maar niet instappen om naar London te reizen?? Volgens mij zit niemand daar op te wachten. Of heeft de auteur het niet goed begrepen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.