De raadszaal van het stadhuis in Rotterdam

‘Grondverschuiving talud Hoekse Lijn heeft geen invloed op testritten’

De grondverschuiving van een talud bij het toekomstige metrostation Vlaardingen-West heeft geen negatieve gevolgen voor de geplande dynamische testritten op de Hoekse Lijn in maart van dit jaar. Het is echter nog onduidelijk welke impact de herstelwerkzaamheden hebben op de planning en het budget. Dit schrijft het college van Burgemeester en Wethouder aan de Rotterdamse gemeenteraad.

Eind december vorig jaar is de extra grond die was aangebracht ter verbreding van het bestaande talud, naar beneden geschoven. Toen de problemen ontdekt werden, zijn er maatregelen getroffen om verdere grondverschuivingen te voorkomen en is de situatie gestabiliseerd.

Dynamisch testen

Uit de controle die daarop volgde bij de andere delen waar het talud is verbreed, bleek dat onder een van de aangebrachte schouwpaden een gat is ontstaan door het wegspoelen van de ondergrond. “Omdat het spoor intact is gebleven kan de baan bereden worden voor de uitvoering van de dynamische testen, waarbij met rijdende treinstellen de baan wordt getest”, aldus het college. Het dynamisch testen houdt in dat de systemen worden getest, waaronder de spoorbeveiliging.

Momenteel worden er statische testen uitgevoerd en wordt gewerkt om de nog bestaande tekortkomingen uit de spoorbeveiligingssoftware te halen. Statisch testen is de term die gebruikt wordt voor alle soorten testen zonder software. Voordat gestart kan worden met dynamisch testen moet een versie van het softwaresysteem beschikbaar zijn, waarin alle tekortkomingen op het gebied van veiligheid zijn opgelost. B en W houden echter nog een slag om de arm: “Onder voorbehoud van de tijdige oplevering van de beveiligingssoftware, wordt in maart 2018 gestart met het dynamische testen.” Pas na deze testfase komt er meer duidelijkheid over de ingebruikname van de metroverbinding.

Vertraging

In december vorig jaar werd bekend dat de ombouw van de Hoekse Lijn ruim een jaar vertraagd is en mogelijk negentig miljoen euro meer gaat kosten, dan eerder is begroot. Als belangrijkste oorzaak wordt de vertraging in de oplevering van de software van de spoorbeveiliging door Bombardier genoemd. Verder bleek het projectbureau fouten te hebben gemaakt in de planning en aansturing van het project. Een andere tegenvaller was dat op onverwachte plekken kabels en leidingen aangetroffen werden en de bodem vervuild bleek te zijn. Ook bleek dat de beweegbare bruggen bij Maassluis en Vlaardingen niet goed sluiten. Alsof dat nog niet genoeg was, werd eind december 2017 een taludverschuiving ontdekt langs het traject.

Ondanks deze nieuwe tegenvaller zegt het college te verwachten dat de metrolijn in het vierde kwartaal van dit jaar in gebruik kan worden genomen, ruim een jaar later dan eerder gepland. “De verwachting is dat ook het oplossen van de genoemde grondverschuivingen gerealiseerd kan worden binnen deze planning”, valt in de brief te lezen.

Financiering tekort

De gemeenteraad is op dit moment met de Metropoolregio Rotterdam en Den Haag en vervoerder RET in gesprek over de financiering van het tekort van negentig miljoen euro. Voor het project was 397 miljoen euro gereserveerd. Wethouder Pex Langenberg gaf eerder aan dat een van de mogelijke scenario’s die wordt bekeken het niet verlengen van de metrolijn naar het strand van Hoek van Holland is. Dit zou een besparing van vijftig miljoen euro op kunnen leveren. Dit scenario heeft echter niet de voorkeur, omdat hiermee verwachte extra reizigersinkomsten van badgasten worden misgelopen.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Grondverschuiving talud Hoekse Lijn heeft geen invloed op testritten’”

Marco Boom|01.02.18|11:06

Gelukkig gaat de gemeenteraad van Rotterdam onderzoek doen naar de vertraging en kostenoverschrijdingen in het metroproject Hoekse Lijn. En hopelijk verlopen toekomstige projecten dan beter. Problemen met o.a. de Noord/Zuidlijn, de Uithoflijn en tramlijn 19 suggereren dat dergelijke vertragingen en kostenoverschrijdingen niet incidenteel zijn. Om nog maar niet te spreken over de plannen voor het traject Leiden – Rotterdam – Dordrecht.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.