‘Kosten spoor stijgen bij nationalisering ProRail’

De kosten van het gebruik van het spoor en treinkaartjes gaan mogelijk omhoog als ProRail bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt ondergebracht. Een overheidsorganisatie mag namelijk geen btw aftrekken. Als het Rijk dit besluit te compenseren, dan kan dit als ongeoorloofde staatssteun worden gezien. Deze zorgen werden woensdag door diverse deskundigen geuit die tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer hun visie gaven op de kabinetsplannen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Kosten spoor stijgen bij nationalisering ProRail’”

Pat Rick|01.02.18|10:46

Een manager zoals Peer Eringa vecht natuurlijk voor zijn eigen positie, en dit hoort bij spoorbedrijven die langs/tegen elkaar werken (zoals aangetoond bij het Fyra onderzoek). Maar Nederland moet nadenken hoe de spoorbedrijven het meeste kunnen bijdragen, en dan moeten die zichzelf ook herinrichten. Expertise moet dan centraal staan. Tot nu toe gaat het te veel over macht en budgetten, te veel politiek, wat juist zorgt voor inefficientie en kapitaalvernietiging. Zie ook: HSL-zuid, Kamperlijn.

Nico Meininger|02.02.18|12:08

Wat een onzing opmerking van die advocate, waarschijnlijk voor €400 per uur
RWS besteed ook aan en valt ook onder de WOB zoals alle ander overheid instanties
Kwestie van de stukken vertrouwelijk verklaren tot na de aanbesteding.
Ook in de WOB zijn al garanties ingebouwd. Kunnen we niks beters verzinnen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Kosten spoor stijgen bij nationalisering ProRail’ | SpoorPro.nl

‘Kosten spoor stijgen bij nationalisering ProRail’

De kosten van het gebruik van het spoor en treinkaartjes gaan mogelijk omhoog als ProRail bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt ondergebracht. Een overheidsorganisatie mag namelijk geen btw aftrekken. Als het Rijk dit besluit te compenseren, dan kan dit als ongeoorloofde staatssteun worden gezien. Deze zorgen werden woensdag door diverse deskundigen geuit die tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer hun visie gaven op de kabinetsplannen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Kosten spoor stijgen bij nationalisering ProRail’”

Pat Rick|01.02.18|10:46

Een manager zoals Peer Eringa vecht natuurlijk voor zijn eigen positie, en dit hoort bij spoorbedrijven die langs/tegen elkaar werken (zoals aangetoond bij het Fyra onderzoek). Maar Nederland moet nadenken hoe de spoorbedrijven het meeste kunnen bijdragen, en dan moeten die zichzelf ook herinrichten. Expertise moet dan centraal staan. Tot nu toe gaat het te veel over macht en budgetten, te veel politiek, wat juist zorgt voor inefficientie en kapitaalvernietiging. Zie ook: HSL-zuid, Kamperlijn.

Nico Meininger|02.02.18|12:08

Wat een onzing opmerking van die advocate, waarschijnlijk voor €400 per uur
RWS besteed ook aan en valt ook onder de WOB zoals alle ander overheid instanties
Kwestie van de stukken vertrouwelijk verklaren tot na de aanbesteding.
Ook in de WOB zijn al garanties ingebouwd. Kunnen we niks beters verzinnen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.