Intercity, trein, NS

43 miljoen extra voor Programma Hoogfrequent Spoor

Er wordt 43,3 miljoen euro vrijgemaakt om Programma Hoogfrequent Spoor toe te passen tussen Nijmegen en Schiphol, en Breda en Eindhoven. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat woensdag in een brief aan de Tweede Kamer. De NS draagt 27 miljoen euro bij. 

In december 2017 is tussen Amsterdam en Eindhoven gestart met Programma Hoogfrequent Spoor. Omdat deze pilot is geslaagd, wil ProRail en NS nu voorbereidingen treffen om tussen vanaf 2021 het programma toe te passen op het spoor tussen Nijmegen en Schiphol. ProRail schreef in opdracht van de gemeente Nijmegen hier al een marktconsultatie voor uit. Daar is het tracé Breda-Eindhoven bijgekomen. Volgens de planning zou daar vanaf 2024 vier intercity’s per uur moeten gaan rijden. Nu rijdt er twee keer per uur een intercity.

Overvol

“Op het traject Schiphol – Nijmegen zijn de treinen in de spits tussen Utrecht en Amsterdam Bijlmer en tussen Ede-Wageningen en Utrecht overvol en is de urgentie voor de tienminutentrein groot,” laat ProRail weten. “Op het tweede traject zijn vooral tussen Tilburg en Eindhoven de treinen nu al overvol. Met het groeiend aantal reizigers op deze trajecten zal dit probleem toenemen en is een verhoging van twee naar vier intercity’s per uur noodzakelijk voor Breda – Eindhoven.”

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.