De Thalys rijdt over de hsl-brug/moerdijkbrug/brug Hollandsch Diep over het Hollandsch Diep. Foto: Hollandse Hoogte.

‘HSL-brug mogelijk niet sterk genoeg voor windschermen’

Nederland, Moerdijk, 30 juli 2015, HSL Thalys, HSL-trein Thalys-trein spoor sporen internationale hogesnelheidstrein trein thalys HSL High-Speed Line hogesnelheidstrein treinverbinding train / Nederlandse Spoorwegen NS treinen trein passagiers spoor spoorverbinding naar Belgie en Frankrijk Parijs reizen reis spoorbrug brug bruggen trein treinen spoorbruggen Moerdijkbrug Moerdijkbruggen rails Foto; Peter Hilz / HH

Het is mogelijk dat de constructie van de HSL-brug over Hollandsch Diep niet sterk genoeg is om het gewicht van windschermen te dragen. Een eerste berekening wijst daarop, vertelt een woordvoerder van ProRail. De HSL-brug krijgt in 2020 windschermen om te veel uitval van hogesnelheidstreinen zoals de intercity direct te voorkomen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “‘HSL-brug mogelijk niet sterk genoeg voor windschermen’”

Arco Sierts|26.01.18|09:48

Ik neem aan dat men daarbij het (uit-stekende) bovendeel van de brug bedoeld? Het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat het dragende deel die last niet aan zou kunnen.

Maurits Boogaard|26.01.18|15:17

Ik neem aan dat het met name gaat om de zijdelingse belasting van de brug die door plaatsing van de schermen aanzienlijk toeneemt. Overigens hoeft men niet voor 100% afscherming te gaan. Het is voldoende als de zijdelingse windsnelheid zo ver wordt verlaagd dat normaal rijden mogelijk blijft. In het geval van zo’n halfdoorlatend scherm (bijvoorbeeld een rij paaltjes om de wind te breken) zal de zijdelingse brugbelasting minder zijn en de trein toch kunnen rijden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘HSL-brug mogelijk niet sterk genoeg voor windschermen’ | SpoorPro.nl
De Thalys rijdt over de hsl-brug/moerdijkbrug/brug Hollandsch Diep over het Hollandsch Diep. Foto: Hollandse Hoogte.

‘HSL-brug mogelijk niet sterk genoeg voor windschermen’

Nederland, Moerdijk, 30 juli 2015, HSL Thalys, HSL-trein Thalys-trein spoor sporen internationale hogesnelheidstrein trein thalys HSL High-Speed Line hogesnelheidstrein treinverbinding train / Nederlandse Spoorwegen NS treinen trein passagiers spoor spoorverbinding naar Belgie en Frankrijk Parijs reizen reis spoorbrug brug bruggen trein treinen spoorbruggen Moerdijkbrug Moerdijkbruggen rails Foto; Peter Hilz / HH

Het is mogelijk dat de constructie van de HSL-brug over Hollandsch Diep niet sterk genoeg is om het gewicht van windschermen te dragen. Een eerste berekening wijst daarop, vertelt een woordvoerder van ProRail. De HSL-brug krijgt in 2020 windschermen om te veel uitval van hogesnelheidstreinen zoals de intercity direct te voorkomen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “‘HSL-brug mogelijk niet sterk genoeg voor windschermen’”

Arco Sierts|26.01.18|09:48

Ik neem aan dat men daarbij het (uit-stekende) bovendeel van de brug bedoeld? Het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat het dragende deel die last niet aan zou kunnen.

Maurits Boogaard|26.01.18|15:17

Ik neem aan dat het met name gaat om de zijdelingse belasting van de brug die door plaatsing van de schermen aanzienlijk toeneemt. Overigens hoeft men niet voor 100% afscherming te gaan. Het is voldoende als de zijdelingse windsnelheid zo ver wordt verlaagd dat normaal rijden mogelijk blijft. In het geval van zo’n halfdoorlatend scherm (bijvoorbeeld een rij paaltjes om de wind te breken) zal de zijdelingse brugbelasting minder zijn en de trein toch kunnen rijden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.