Intercity, trein, NS

Dienstregeling weer op gang

Na de westerstorm van donderdag is het treinverkeer vrijdagochtend weer op gang gekomen. Alleen op de tracés tussen Weert en Eindhoven en tussen Leiden en Schiphol is er nog geen treinverkeer mogelijk wegens kapotte bovenleidingen. Een terugblik op de storm.

Het leek een gewone Hollandse stormachtige dag te worden. Het KNMI had op woensdag code oranje afgegeven voor de dag. De NS reed met een aangepaste dienstregeling zodat het spoorverkeer zo min mogelijk last zou hebben van de harde windstoten. Zo reden er geen treinen over de HSL-brug over Hollandsch Diep, uit voorzorg. Rond 11 uur gaf het KNMI code rood af, de windstoten hadden orkaansterkte. Op dat moment besloot de NS al het treinverkeer stil te leggen. Dat gebeurde het laatst in 2007. Alleen in Groningen, Friesland en Limburg reden nog een aantal Arriva-treinen. En dat was nog maar het begin van de chaos.

Tekst loopt door onder tweet

De storm veroorzaakte veel schade: ruiten sneuvelden, borden schoten los. Daarom was het ook op stations onveilig en werden ze gesloten. Bomen vielen op het spoor en veel bovenleidingen raakten sterk beschadigd. Bij Alphen aan de Rijn belandde een trampoline op het spoor. De trampoline werd aangereden en kwam tussen de wielen van de trein terecht. Bij Emmerich, even over de Duitse grens heeft een trein uren vastgestaan. De trein kwam tot stilstand rond half 10 ‘s ochtends en de tachtig passagiers werden pas rond 5 uur uit de trein gehaald. Volgens ProRail ging het uiteindelijk om 70 bomen en 40 bovenleidingen.

Tekst loopt door onder tweet

Om 2 uur werd code rood ingetrokken voor het grootste deel van het land, een uur later volgde ook Groningen, Drenthe en Limburg. De storm trok door naar Duitsland, waar Deutsche Bahn ook besloot om alle intercity’s en hogesnelheidstreinen stil te leggen. De treinen die nog op het spoor reden, gingen door naar het dichtstbijzijnde station.

Tekst loopt door onder tweet

Teams van ProRail, NS en aannemers VolkerRail en BAM Infra hebben hard gewerkt om zoveel mogelijk mensen ‘s avonds thuis te laten komen. Rond 11 uur ‘s avonds begon de NS met een paar treinen te rijden, maar de NS adviseerde iedereen om een alternatief vervoersmiddel te vinden. Op de meeste stations moesten mensen verder reizen met de bus of een carpool vinden met de hashtag #stormpoolen. De NS had alvast veldbedden klaargezet op Utrecht Centraal, maar dat bleek uiteindelijk niet nodig te zijn. De Thalys heeft uiteindelijk de rest van de dag niet meer gereden.

Vandaag

De dienstregeling was nagenoeg weer op orde op vrijdagochtend. Een enkel probleem op het spoor was nog niet opgelost. Herstelwerkzaamheden aan de bovenleidingen duurden op sommige plekken even wat langer, bijvoorbeeld op het traject tussen Eindhoven en Weert bij Geldrop. Op dit moment verwacht de NS dat aan het eind van de middag daar weer treinverkeer mogelijk is.

Tekst loopt door onder tweet

DB Cargo liet weten dat het treinverkeer grotendeels weer opgestart was vrijdagochtend. “Echter, de grensovergangen tussen Nederland en Nordrhein Westfalen, zijn niet of alleen met grote beperkingen te gebruiken. DB Cargo verwacht dat in de loop van vrijdag het treinverkeer vanuit Nederland met Duitsland weer hersteld wordt.” De woordvoerder verwacht dat het nog tot maandag gaat duren voordat het treinproces weer stabiel is.

Tekst loopt door onder tweet

ProRail laat weten: “De storm van donderdag heeft voor onwijs veel schade gezorgd aan het spoor door het gehele land. Op enkele trajecten wordt er nog keihard gewerkt om de stormschade te herstellen.”

Complimenten

ProRail en NS krijgen veel complimenten van reizigers. Ze zijn blij verrast dat de dienstregeling vrijdagochtend al weer op orde was na zo’n zware storm. Volgens ProRal hebben honderden medewerkers de hele nacht doorgewerkt om te zorgen dat het treinverkeer weer op gang kwam. De meeste daarvan werden rond 6 of 7 uur ‘s ochtends pas afgelost.

Tekst loopt door onder tweet

Ook staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven uitte haar dank via Twitter: “Heel veel dank aan al die medewerkers van NS, ProRail, aannemers, busvervoerders, opruimingsdiensten, incidentenbestrijdingteams die ervoor zorgen dat we ondanks de extreme storm iedereen vanavond toch nog thuis krijgen.”

Tekst loopt door onder tweet

De enige klus die nu nog geklaard moet worden bij ProRail, is de was.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.