Stationskap, centraal station, Arnhem

ProRail schrijft marktconsultatie uit voor uitbreiding perron Arnhem

ProRail heeft in opdracht van de provincie Gelderland een marktconsultatie uitgeschreven om perron 4 van station Arnhem te verlengen. Volgens de spoorbeheerder moet de capaciteit van het station worden vergroot om met meer treinen te rijden tussen Arnhem en Nijmegen.

Op dit moment is de capaciteit van station Arnhem toereikend, volgens ProRail. Maar voor uitbreiding naar Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) en de robuustheid van de dienstregeling is meer nodig. ProRail wil januari 2020 starten met een verhoogde frequentie van het treinverkeer tussen Arnhem en Nijmegen.

PHS richt zich op het vaker en meer treinen laten rijden op de belangrijkste spoorlijnen in Nederland. Het is daarbij de bedoeling om met zes intercity’s en zes sprinters per uur in beide richtingen te rijden, omdat het aantal reiziger groeit. Een voorbeeld hiervan is de intercity die sinds eind 2017 elke 10 minuten tussen Amsterdam en Eindhoven rijdt. Dit programma loopt tot 2028.

Verlenging

De oplossing is perronfasering, maar daar is het perron niet lang genoeg voor. Perronfasering houdt in dat een perron tweedelig kan worden gebruikt, als spoor 4a en 4b in dit geval. Daarom wil ProRail dat de markt mee gaat denken met hoe de verlenging van perron 4 het best kan worden bewerkstelligd. Een uitbreiding van perron 1 wordt meegenomen in het project.

Grafiek perron treinstation Arnhem, consultatiedocument ProRail

Eindresultaat emplacement Arnhem Centraal. Bron: Marktconsultatie ProRail

In dit figuur zijn de wijzigingen te zien. De rode sporen en bijbehorende overloopwissels worden aangelegd op het emplacement van Arnhem.

In de marktconsultatie stelt ProRail vragen zoals of het realistisch is om het perron eind 2019 in gebruik te nemen, wat een passend uitvoeringstermijn voor de realisatiefase is en hoe ProRail de markt kan motiveren om het plan duurzaam uit te voeren.

De marktconsultatie loopt 5 februari af. Partijen die op gesprek worden uitgenodigd krijgen een tegemoetkoming van 3000 euro. Het aanbestedingstraject staat gepland voor kwartaal 2 en 3 van 2018.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

4 reacties op “ProRail schrijft marktconsultatie uit voor uitbreiding perron Arnhem”

John van Rooij|18.01.18|10:40

Hier kan je de kortzichtige visie van Prutsrail zien.Alleen aan €€€ denken. Eerst een stel sporen opbreken vanwege kostenbesparing en nu die zelfde sporen weer terug leggen.Is het zelfde met overloopwissels op de vrije baan. Eerst weghalen vanwege kostenbesparing, en nu klagen en treinen opheffen bij calamiteiten of gestrande trein.

John rdam|22.01.18|20:18

De schrijfster snapt het verschil niet tussen een perron en een spoor. Volgens de tekening gaat het om spoor 4 langs het eerste perron, en niet om perron 4…….

Arco Sierts|26.01.18|08:08

@John van R: er is vlgs mij wel een groot verschil, nu zijn de meestgebruikte wissels 60 of 80 km/u en dat levert mooie tijdswinsten op.

@John Rdam: leg het Carlijn dan ff uit. Spoor is een vak :)

Arco Sierts|26.01.18|08:12

Nog een opmerking voor Carlijn: “PHS richt zich op het vaker en meer treinen laten rijden op de belangrijkste spoorlijnen in”… de brede Randstad. Niet in heel NL, want dan zou er veel meer gedaan moeten worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.