Niet Actief Beveiligde Overweg, foto: ProRail

ProRail: over een paar jaar geen onbewaakte overwegen meer

Over een paar jaar zijn er volgens ProRail geen onbewaakte overwegen meer. In 2017 zijn er tien Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) opgeheven. Op dit moment zijn er nog 123  NABO’s. De overige onbewaakte overwegen worden volgens de spoorbeheerder zo snel mogelijk opgeheven of beveiligd.

Directeur Pier Eringa van ProRail: “De onbewaakte overweg is niet meer van deze tijd. Het overgrote deel van de onbewaakte overwegen bevindt zich in het noordoosten van Nederland. Deze overwegen liggen op baanvakken waar voorheen minder frequent met treinen werd gereden en waar relatief weinig wegverkeer was. Dit is tegenwoordig niet meer zo. Treinen rijden vaker, op hogere snelheid, en zijn stiller geworden. Ook het verkeer op de weg is toegenomen.”

Onbewaakte overwegen

“Omdat er ook nog maar zo weinig onbewaakte overwegen in Nederland te vinden zijn, is niet iedere verkeersdeelnemer hiermee bekend. Dat maakt deze soort overweg bij uitstek levensgevaarlijk. Op de snelweg zijn dit soort gevaarlijke kruispunten allang uit den boze. Daar zijn enkel nog ongelijkvloerse kruisingen. Op het spoor lopen we achter. Daarom willen we zo snel mogelijk van die laatste onbewaakte overwegen af.”

ProRail wil het liefst onbewaakte overwegen opheffen en weggebruikers omleiden naar een ongelijkvloerse kruising of een bestaande beveiligde overweg. Als dit niet mogelijk is, moet de overweg worden beveiligd met slagbomen, bellen en knipperlichten.

In 2017 vonden er tot eind november 27 ongevallen plaats, waarbij meerdere gewonden vielen en vijf mensen omkwamen. Drie van de ongevallen gebeurden op onbewaakte overwegen, waar gelukkig geen dodelijke slachtoffers bij vielen. In Heiloo kwam een koeriersbusje in botsing met een trein. In Opheusden belandde een bestelwagen in de sloot nadat deze in aanraking kwam met de trein.

Programma

ProRail heeft in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een programma opgezet dat loopt tot 2028. Het ministerie heeft hiervoor 25 miljoen beschikbaar gesteld. Na het laatste ongeval in Winsum in 2016 hebben ProRail en het ministerie aangeven dat er sneller actie moet worden ondernomen om de overwegproblematiek aan te pakken dan de afgesproken tien jaar.

Dertig jaar geleden waren er 3.500 overwegen. Op dit moment zijn dat er nog maar 1.900. 95 procent van de openbare overwegen is al beveiligd. Op dit moment zijn er in Nederland nog ongeveer 120 onbewaakte overwegen te vinden. Dat zijn vaak de moeilijkste waar veel verschillende belangen spelen. Dat maakt deze laatste extra complex. Wij hebben inmiddels met alle ‘eigenaren’ gesproken en hebben met een groot aantal afspraken kunnen maken over het aanpakken van deze overwegen. Daarom werken we nu aan een plan om ook die laatste overwegen versneld aan te pakken.

Soorten overwegen

Er zijn twee soorten overwegen. De AHOB is de meest voorkomende spoorwegovergang van Nederland. De afkorting staat voor Automatische Halve Overweg Boom. De AHOB zorgt ervoor dat een spoorwegovergang aan weerskanten van de overgang afgesloten wordt. Hierdoor maken we het zo moeilijk mogelijk voor iedereen om toch over te steken als er een trein nadert.

Naast de AHOB bestaan er in Nederland dus ook onbewaakte overwegen. Hier worden de overwegen niet afgesloten door slagbomen. Deze overwegen zijn wel voorzien van een waarschuwingsbord en andreaskruis. De onbewaakte overwegen zijn te vinden in gebieden waar relatief weinig mensen het spoor over hoeven te steken. Vaak is dit op onverharde wegen en paden. Bij dit soort overwegen moeten weggebruikers extra alert zijn op naderende treinen.

Besluitvorming

Een overweg opheffen of beter beveiligen kan ProRail nooit eenzijdig besluiten. Bij publieke overwegen is het de wegbeheerder die besluit of een overweg kan worden opgeheven of aangepast. Dat is vaak de gemeente of de provincie. Zij kunnen er ook voor kiezen om een alternatieve route aan te leggen naar een bewaakte overweg, zodat de onbewaakte overweg kan worden opgeheven. Ook zijn er belangenverenigingen van wandelaars of fietsers die betrokken moeten worden, waardoor het opheffen van overwegen een complexe zaak is.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “ProRail: over een paar jaar geen onbewaakte overwegen meer”

H.H. Baas|07.12.17|15:28

Mijn inziens weet Railpro niet waar zij het over hebben. Onbewaakte overwegen zijn voorzien van Andreaskruizen. Beveiligde overwegen zijn onbewaakte overwegen waar een beveiliging op is aangebracht. Bewaakte overwegen zijn er niet meer, dat zijn overwegen waar de hele weg door spoorbomen met spijlen wordt afgesloten en zijn NIET voorzien van Andreaskruizen. zie vervolg

H.H. Baas|07.12.17|15:29

Het verschil zit er hier in dat bij een bewaakte overweg de afsluiting van de spoorweg wordt voortgezet Hetgeen bij onbewaakte, beveiligd of niet, niet het geval is. Waarom is het verschil zo belangrijk, wel voor het wegverkeer. Bij een aanrijding op een bewaakte overweg ligt de schuld bij het spoorbedrijf en bij een onbewaakte bij de straatweggebruiker. Han Baas, Segorbe, Espana.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.