ProRail: over een paar jaar geen onbewaakte overwegen meer
Over een paar jaar zijn er volgens ProRail geen onbewaakte overwegen meer. In 2017 zijn er tien Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) opgeheven. Op dit moment zijn er nog 123 NABO’s. De overige onbewaakte overwegen worden volgens de spoorbeheerder zo snel mogelijk opgeheven of beveiligd.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Mijn inziens weet Railpro niet waar zij het over hebben. Onbewaakte overwegen zijn voorzien van Andreaskruizen. Beveiligde overwegen zijn onbewaakte overwegen waar een beveiliging op is aangebracht. Bewaakte overwegen zijn er niet meer, dat zijn overwegen waar de hele weg door spoorbomen met spijlen wordt afgesloten en zijn NIET voorzien van Andreaskruizen. zie vervolg
Het verschil zit er hier in dat bij een bewaakte overweg de afsluiting van de spoorweg wordt voortgezet Hetgeen bij onbewaakte, beveiligd of niet, niet het geval is. Waarom is het verschil zo belangrijk, wel voor het wegverkeer. Bij een aanrijding op een bewaakte overweg ligt de schuld bij het spoorbedrijf en bij een onbewaakte bij de straatweggebruiker. Han Baas, Segorbe, Espana.