Pier Eringa bij een testspoor van Network Rail, foto: ProRail

Network Rail en ProRail testen ‘hybride ERTMS level 3’ in Engeland

Network Rail en ProRail zijn donderdag gestart met het rijden onder een ‘hybride ERTMS level 3’-variant op een testspoor in Engeland. De spoorbeheerders verwachten de kosten voor de implementatie van ERTMS met de keuze voor deze variant naar verwachting lager uitvallen dan bij de uitrol van ERTMS Level 2. Ook zou er een grotere capaciteitswinst behaald kunnen worden.

Op dit moment is ERTMS Level 3 echter nog geen bewezen technologie op het spoor en zijn er nog een aantal andere haken en ogen. Network Rail, ProRail, SNCF, Arcadis en diverse ERTMS-leveranciers zijn enkele jaren geleden daarom een onderzoek gestart naar de toepassing van een ‘hybride ERTMS level 3’ versie. Directeur Pier Eringa van ProRail en programmadirecteur Digital Railway Michael Flynn van Network Rail gaven donderdag het startsein voor de demofase van het spoorbeveiligingssysteem in Engeland.

ERTMS

Op dit moment is ERTMS level 2 in Nederland al geïmplementeerd op de Betuweroute, de Hanzelijn, HSL-Zuid en het baanvak Amsterdam-Utrecht. Pier Eringa nam een kijkje in een treincabine die de mogelijkheid heeft om tussen de verschillende ERTMS levels te schakelen. ERTMS biedt grote voordelen op het gebied van capaciteit, betrouwbaarheid, veiligheid, snelheid en internationaal reizen. “Met ERTMS level 3 is het mogelijk straks meer treinen te laten rijden op het bestaande spoor. Hiermee is het mogelijk de treinbeveiligingtechniek die we nu nog in de baan schroeven, straks naar de trein te verplaatsen”, aldus Eringa.

“We maken het spoor wat dommer en de trein wat slimmer. Er zijn dan ook geen lichtseinen meer langs het baanvak nodig. Bij level 3 verdwijnt ook de baangebonden detectie en de bekabeling en dat maakt het spoor minder storingsgevoelig. Treinen communiceren met elkaar en kunnen onderling hun positie door geven. Treinen kunnen daardoor dichter op elkaar rijden dan met de huidige techniek.”

Europese standaard

ERTMS zorgt voor een veiliger spoor doordat de treinen niet harder kunnen rijden dan toegestaan en indien nodig automatisch afremmen. Daarnaast kan de machinist op het scherm zien of het spoor voor hem vrij is en wordt de kans op het door een rood sein rijden verkleind. Doordat ERTMS de Europese standaard wordt, zal internationaal (goederen) vervoer makkelijk worden.

Tijdens de demofase, die nog tot 20 december loopt, worden er ritten gereden op het testspoor in Engeland. Na afloop van deze periode wordt er bepaald per wanneer ERTMS level 3 ingezet kan gaan worden. Op 19 en 20 december kunnen geïnteresseerde een tentoonstelling bezoeken in het testcentrum in Engeland.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Network Rail en ProRail testen ‘hybride ERTMS level 3’ in Engeland”

Sèbastiaan de Groot|24.11.17|22:51

Ik hoop dat ERTMS level 3 een goede rail beveiliging is en dat dit ook geschrikt is voor de metro en trams.
Maar vooral eerst bij de trein en metro.
Omdat er nu meer als 4 a 5 rail beveiliging systemen zijn waar door je dure opleidingen moet geven aan railbeveiligingsmonteurs.
En die kosten kan in de toekomst mooi om laag als we in Nederland alleen alleen maar ERTMS en Vetag hebben.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.