Een goederentrein met gevaarlijke stoffen op station Tilburg Centraal

OM eist boete voor ProRail vanwege overtreding met chloortrein

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft woensdag in de rechtbank in Rotterdam een geldboete van 150.000 euro geëist tegen ProRail. De spoorbeheerder zou zich op 13 maart 2013 niet hebben gehouden aan de veiligheidsregels voor chloortransport. Volgens het OM gaat het om ‘bijzonder ernstige feiten’. Daarbij zouden ketelwagens met choor zich ’s nachts in bewoond gebied hebben begeven zonder dat de autoriteiten daarvan op de hoogte waren. ProRail wil inhoudelijk niet reageren op de eis.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “OM eist boete voor ProRail vanwege overtreding met chloortrein”

Henk Angenent|23.11.17|10:39

Volkomen hysterische reactie. Resultaat van volkomen hysterische wetgeving. Overal in Europa rijden chloorwagens gewoon in gemengde goederentreinen. Alleen in Nederland schijnt dat niet te kunnen. Toegegeven, chloor is een ongezond goedje, maar het wordt niet in plastic tasjes van de supermarkt vervoerd. Wanneer gaan we in Nederland weer eens normaal doen?

John rdam|24.11.17|15:51

Het chloortreindossier is een sprekend voorbeeld van hoe het uit de klauw kan lopen als emoties het winnen van de feiten. Uiteindelijk zit je met idiote wetgeving die is goedgekeurd door kamerleden die niet van feiten houden maar de uit de hand gelopen emoties van lokale bestuurders als leidraad nemen. Die op hun beurt op hun huid gezeten worden door burgers die voor het merendeel niet in staat zijn feitelijk, maar alleen emotioneel te kijken naar de risico’s.

Martin Smeets|25.11.17|11:40

volgens mij missen jullie de kern van het verhaal het gaat niet over het vervoer van chloor maar om het feit dat er meldingsplicht is voor her vervoer cq stilstaan op een rangeerterrein.
Je kunt ook stellen dat Prorail onbetrouwbaar blijkt als het gaat om wetgeving na te leven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

OM eist boete voor ProRail vanwege overtreding met chloortrein | SpoorPro.nl
Een goederentrein met gevaarlijke stoffen op station Tilburg Centraal

OM eist boete voor ProRail vanwege overtreding met chloortrein

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft woensdag in de rechtbank in Rotterdam een geldboete van 150.000 euro geëist tegen ProRail. De spoorbeheerder zou zich op 13 maart 2013 niet hebben gehouden aan de veiligheidsregels voor chloortransport. Volgens het OM gaat het om ‘bijzonder ernstige feiten’. Daarbij zouden ketelwagens met choor zich ’s nachts in bewoond gebied hebben begeven zonder dat de autoriteiten daarvan op de hoogte waren. ProRail wil inhoudelijk niet reageren op de eis.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “OM eist boete voor ProRail vanwege overtreding met chloortrein”

Henk Angenent|23.11.17|10:39

Volkomen hysterische reactie. Resultaat van volkomen hysterische wetgeving. Overal in Europa rijden chloorwagens gewoon in gemengde goederentreinen. Alleen in Nederland schijnt dat niet te kunnen. Toegegeven, chloor is een ongezond goedje, maar het wordt niet in plastic tasjes van de supermarkt vervoerd. Wanneer gaan we in Nederland weer eens normaal doen?

John rdam|24.11.17|15:51

Het chloortreindossier is een sprekend voorbeeld van hoe het uit de klauw kan lopen als emoties het winnen van de feiten. Uiteindelijk zit je met idiote wetgeving die is goedgekeurd door kamerleden die niet van feiten houden maar de uit de hand gelopen emoties van lokale bestuurders als leidraad nemen. Die op hun beurt op hun huid gezeten worden door burgers die voor het merendeel niet in staat zijn feitelijk, maar alleen emotioneel te kijken naar de risico’s.

Martin Smeets|25.11.17|11:40

volgens mij missen jullie de kern van het verhaal het gaat niet over het vervoer van chloor maar om het feit dat er meldingsplicht is voor her vervoer cq stilstaan op een rangeerterrein.
Je kunt ook stellen dat Prorail onbetrouwbaar blijkt als het gaat om wetgeving na te leven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.