Een reiziger stapt in een ICE-trein op station Arnhem, foto: ProRail

Europese spoorbeheerders starten concurrentiestrijd met vliegtuig

Voor korte trajecten binnen Europa moeten geen vliegtuigen meer opstijgen, maar dient het vanzelfsprekend te zijn om de trein te pakken. Het internationale spoor moet sneller, makkelijker en goedkoper worden. Dat is de strategie van de European Infra Managers (EIM) die ProRail-directeur Pier Eringa heeft bekendgemaakt. Eringa is woensdag gekozen tot president van de brancheorganisatie.

Ook internationaal gaat de trein de strijd aan met het vliegtuig, stelt Eringa. “Als je naar Parijs, Londen, Frankfurt of Berlijn wil, moet je de trein pakken in plaats van het vliegtuig. Ook moeten er minder goederen over de weg en water, veel meer per spoor, omdat dat dat echt helpt bij de klimaatdoelstellingen.”

Innovaties op het spoor

Innovatie op het spoor wordt doorslaggevend, vertelt de topman. “Nederland is een gidsland en proeftuin voor spoorinnovaties en dat we, net zoals op het gebied van waterbouw, fietsmobiliteit, automatische auto`s, de Rotterdamse haven en Schiphol, laten zien waar een klein land groot in kan zijn. Nieuwe treinbeveiligingstechnieken (ERTMS), voorspellend onderhoud, sensoren om het spoor minder storingsgevoelig te maken, circulair materiaalgebruik, waterstoftrein en de ‘Teslatrein’. Dit zijn allemaal innovaties waar we in Nederland een voortrekkersrol in nemen. Vanuit het Europese Innovatiefonds is er geld beschikbaar. Het zou mooi zijn als daaruit meer geld beschikbaar komt voor innovatie op het spoor.”

Pier Eringa gaat zich ook sterk maken om de technische barrières op het spoor, die in andere sectoren allang niet meer bestaan, aan te pakken. “De techniek die op het spoor gebruikt wordt door heel Europa is op dit moment nog een lappendeken. Dat maakt het spoor inefficiënt en onnodig duur. Terwijl dat een steeds belangrijker thema wordt in Nederland en in andere landen, omdat budgetten onder druk staan.”

“Het spoor moet goedkoper worden, anders prijst het zichzelf de markt uit. We moeten de overstap maken van oude, dure spoorsystemen naar moderne, goedkope, industriesystemen die met elkaar kunnen praten. In Nederland zijn we daar al ver mee. ERTMS is daar een goed voorbeeld van. Door die kennis te delen met andere landen kunnen we het spoor nog kostenefficiënter maken.”

State of the art

“Wat wij hier al bijna gewoon zijn gaan vinden, zien ze in het buitenland als state of the art. Van over de hele wereld komen delegaties bij ons over de vloer om te leren hoe wij in Nederland het spoor onderhouden en gebruiken. Wat we vanaf de nieuwe dienstregeling gaan doen tussen Eindhoven en Amsterdam wordt in het buitenland voor onmogelijk gehouden. Meer dan 90 procent van alle treinen komt op tijd aan op plaats van bestemming. Als je kijkt naar maximaal 5 minuten vertraging gaat het om meer dan 95 procent! Een topprestatie.”

European Infrastructure Managers (EIM) is de Europese belangenorganisatie van spoorinfrabeheerders. De EIM behartigt de belangen van spoorbeheerders in Nederland, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Polen, Spanje, Zweden, Groot-Brittannië en Noorwegen. De organisatie heeft als doel kennis en informatie tussen de verschillende Europese spoorbeheerders uit te wisselen. Dat doet de organisatie onder meer op het gebied van innovatie, spoorcorridors, treinbeveiliging, veiligheid, wintermaatregelen en betrouwbaarheid. Daarnaast is de EIM een belangrijke gesprekspartner voor Europese beleidsmakers en European Railway Agency (ERA).

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

7 reacties op “Europese spoorbeheerders starten concurrentiestrijd met vliegtuig”

Simon Osinga|16.11.17|12:17

Eerste stap 15.000 volt op de Betuwelijn.

Wiebe Goossen|16.11.17|12:20

De doelstelling dat korte reizen binnen Europa met de trein i.p.v. met het vliegtuig zouden moeten worden gemaakt, is iets van al zeker tien jaar geleden – maar het komt eigenlijk alleen in Frankrijk redelijk van de grond…

Matthijs De Boer|16.11.17|13:36

Goed plan. en dan graag méér dan de ‘usual suspects’ Londen, Parijs, Frankfurt en Berlijn. Goed voor de steden en voor het milieu. En voor de mensen.
Lees ook mijn blog http://www.mdbs.nl/actueel/nostalgie-naar-de-nachttrein over dit onderwerp

Theo Van Riet|16.11.17|17:26

Pier gaat voor verandering, prachtig. Misschien ook de reiziger en/of goederenvervoerder even vragen waarom hij voor korte trips de trein niet neemt . Die redenen zijn bijna nooit “technisch”. Toch worden daar altijd de oplossingen gezocht, ook nu weer.

Johan Overvest|18.11.17|09:09

Goed plan van Pier Eringa om het spoor te verbeteren (sneller, makkelijker en goedkoper). Blij dat hij doet wat hij kan om dit te bereiken. Ook mooie blog van Matthijs. Daarnaast wat ook nodig is, is het invoeren van belasting op luchtvaart. Want het blijft lastig concurreren met een sector die geen belasting hoeft te betalen (BTW, brandstofaccijns, luchtwegbelasting, CO2-heffing,en herrie mag blijven maken). En over herrie, lees mijn blog op: http://www.verkeerenleefomgeving.nl/stilte

René Valk|18.11.17|11:30

Zolang de NL regeringen en ProRail blijven doorgaan met sporen verwijderen zal dit NOOIT lukken ! op doorgaande intercity lijnen dienen er bij ALLE stoptreinstations minimaal 1 maar liefst 2 vrije sporen te zijn zodat doorgaande treinen de sprinters kunnen passeren Enkelsporige baanvakken op intercitylijnen direct 2 sporig maken De Huidige maatregelen bij Vught en Oisterwijk b.v. laten zien dat er voor het spoor GEEN prioriteit heerst zoals bij vele snelwegen en luchtvaartplannen wel is !

John rdam|20.11.17|12:55

Aangezien de minister en de vervoerder NS al jarenlang veel kansen laten liggen is het goed dat dan maar de infrabeheerders proberen op dit gebied wat te bereiken. Ik heb meteen al een suggestie om de vaart er in te krijgen en de verkoop van treintickets simpeler en aantrekkelijker te maken: ICE en IC Berlijn helemaal laten uitvoeren door DB. Beneluxdienst overdoen aan NMBS. NS International opheffen. Dat scheelt een kostenpost die voor mij als klant werkelijk niets toevoegt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.