Europese spoorbeheerders starten concurrentiestrijd met vliegtuig

Voor korte trajecten binnen Europa moeten geen vliegtuigen meer opstijgen, maar dient het vanzelfsprekend te zijn om de trein te pakken. Het internationale spoor moet sneller, makkelijker en goedkoper worden. Dat is de strategie van de European Infra Managers (EIM) die ProRail-directeur Pier Eringa heeft bekendgemaakt. Eringa is woensdag gekozen tot president van de brancheorganisatie.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

7 reacties op “Europese spoorbeheerders starten concurrentiestrijd met vliegtuig”

Simon Osinga|16.11.17|12:17

Eerste stap 15.000 volt op de Betuwelijn.

Wiebe Goossen|16.11.17|12:20

De doelstelling dat korte reizen binnen Europa met de trein i.p.v. met het vliegtuig zouden moeten worden gemaakt, is iets van al zeker tien jaar geleden – maar het komt eigenlijk alleen in Frankrijk redelijk van de grond…

Matthijs De Boer|16.11.17|13:36

Goed plan. en dan graag méér dan de ‘usual suspects’ Londen, Parijs, Frankfurt en Berlijn. Goed voor de steden en voor het milieu. En voor de mensen.
Lees ook mijn blog http://www.mdbs.nl/actueel/nostalgie-naar-de-nachttrein over dit onderwerp

Theo Van Riet|16.11.17|17:26

Pier gaat voor verandering, prachtig. Misschien ook de reiziger en/of goederenvervoerder even vragen waarom hij voor korte trips de trein niet neemt . Die redenen zijn bijna nooit “technisch”. Toch worden daar altijd de oplossingen gezocht, ook nu weer.

Johan Overvest|18.11.17|09:09

Goed plan van Pier Eringa om het spoor te verbeteren (sneller, makkelijker en goedkoper). Blij dat hij doet wat hij kan om dit te bereiken. Ook mooie blog van Matthijs. Daarnaast wat ook nodig is, is het invoeren van belasting op luchtvaart. Want het blijft lastig concurreren met een sector die geen belasting hoeft te betalen (BTW, brandstofaccijns, luchtwegbelasting, CO2-heffing,en herrie mag blijven maken). En over herrie, lees mijn blog op: http://www.verkeerenleefomgeving.nl/stilte

René Valk|18.11.17|11:30

Zolang de NL regeringen en ProRail blijven doorgaan met sporen verwijderen zal dit NOOIT lukken ! op doorgaande intercity lijnen dienen er bij ALLE stoptreinstations minimaal 1 maar liefst 2 vrije sporen te zijn zodat doorgaande treinen de sprinters kunnen passeren Enkelsporige baanvakken op intercitylijnen direct 2 sporig maken De Huidige maatregelen bij Vught en Oisterwijk b.v. laten zien dat er voor het spoor GEEN prioriteit heerst zoals bij vele snelwegen en luchtvaartplannen wel is !

John rdam|20.11.17|12:55

Aangezien de minister en de vervoerder NS al jarenlang veel kansen laten liggen is het goed dat dan maar de infrabeheerders proberen op dit gebied wat te bereiken. Ik heb meteen al een suggestie om de vaart er in te krijgen en de verkoop van treintickets simpeler en aantrekkelijker te maken: ICE en IC Berlijn helemaal laten uitvoeren door DB. Beneluxdienst overdoen aan NMBS. NS International opheffen. Dat scheelt een kostenpost die voor mij als klant werkelijk niets toevoegt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Europese spoorbeheerders starten concurrentiestrijd met vliegtuig | SpoorPro.nl

Europese spoorbeheerders starten concurrentiestrijd met vliegtuig

Voor korte trajecten binnen Europa moeten geen vliegtuigen meer opstijgen, maar dient het vanzelfsprekend te zijn om de trein te pakken. Het internationale spoor moet sneller, makkelijker en goedkoper worden. Dat is de strategie van de European Infra Managers (EIM) die ProRail-directeur Pier Eringa heeft bekendgemaakt. Eringa is woensdag gekozen tot president van de brancheorganisatie.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

7 reacties op “Europese spoorbeheerders starten concurrentiestrijd met vliegtuig”

Simon Osinga|16.11.17|12:17

Eerste stap 15.000 volt op de Betuwelijn.

Wiebe Goossen|16.11.17|12:20

De doelstelling dat korte reizen binnen Europa met de trein i.p.v. met het vliegtuig zouden moeten worden gemaakt, is iets van al zeker tien jaar geleden – maar het komt eigenlijk alleen in Frankrijk redelijk van de grond…

Matthijs De Boer|16.11.17|13:36

Goed plan. en dan graag méér dan de ‘usual suspects’ Londen, Parijs, Frankfurt en Berlijn. Goed voor de steden en voor het milieu. En voor de mensen.
Lees ook mijn blog http://www.mdbs.nl/actueel/nostalgie-naar-de-nachttrein over dit onderwerp

Theo Van Riet|16.11.17|17:26

Pier gaat voor verandering, prachtig. Misschien ook de reiziger en/of goederenvervoerder even vragen waarom hij voor korte trips de trein niet neemt . Die redenen zijn bijna nooit “technisch”. Toch worden daar altijd de oplossingen gezocht, ook nu weer.

Johan Overvest|18.11.17|09:09

Goed plan van Pier Eringa om het spoor te verbeteren (sneller, makkelijker en goedkoper). Blij dat hij doet wat hij kan om dit te bereiken. Ook mooie blog van Matthijs. Daarnaast wat ook nodig is, is het invoeren van belasting op luchtvaart. Want het blijft lastig concurreren met een sector die geen belasting hoeft te betalen (BTW, brandstofaccijns, luchtwegbelasting, CO2-heffing,en herrie mag blijven maken). En over herrie, lees mijn blog op: http://www.verkeerenleefomgeving.nl/stilte

René Valk|18.11.17|11:30

Zolang de NL regeringen en ProRail blijven doorgaan met sporen verwijderen zal dit NOOIT lukken ! op doorgaande intercity lijnen dienen er bij ALLE stoptreinstations minimaal 1 maar liefst 2 vrije sporen te zijn zodat doorgaande treinen de sprinters kunnen passeren Enkelsporige baanvakken op intercitylijnen direct 2 sporig maken De Huidige maatregelen bij Vught en Oisterwijk b.v. laten zien dat er voor het spoor GEEN prioriteit heerst zoals bij vele snelwegen en luchtvaartplannen wel is !

John rdam|20.11.17|12:55

Aangezien de minister en de vervoerder NS al jarenlang veel kansen laten liggen is het goed dat dan maar de infrabeheerders proberen op dit gebied wat te bereiken. Ik heb meteen al een suggestie om de vaart er in te krijgen en de verkoop van treintickets simpeler en aantrekkelijker te maken: ICE en IC Berlijn helemaal laten uitvoeren door DB. Beneluxdienst overdoen aan NMBS. NS International opheffen. Dat scheelt een kostenpost die voor mij als klant werkelijk niets toevoegt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.